Професіоналізація спорту вищих досягнень обумовлює високі вимоги до спеціальної підготовленості фігуристів. Мета дослідження – визначення ефективності програми удосконалення фізичної підготовленості фігуристів на етапі спеціалізованої базової підготовки. Методологія дослідження. В роботі були застосовані методи теоретичного рівня дослідження: аналіз, порівняння, індукція, дедукція; методи емпіричного рівня дослідження (педагогічний експеримент та педагогічне тестування рівня фізичної підготовленості фігуристів). Результати. Згідно нашої експериментальної програми підготовки фігуристів і фігуристок в межах мезоциклів загально-підготовчого етапу було передбачено, що у втягуючому мезоциклі на загальну фізичну підготовку відведено 60% часу, на спеціальну та хореографічну підготовки – 20%; в першому базовому мезоциклі – на відповідні розділи підготовки 50%, 30% та 20%. В межах другого базового мезоциклу на загальну фізичну підготовку відведено 50% часу, на спеціальну – 20%, на хореографічну – 20%, на психологічну – 10%. Висновки. На основі результатів проведеного дослідження встановлено ефективність експериментальної програми підготовки у поліпшенні результатів загальної (p<0,001) фізичної підготовленості фігуристів і фігуристок у підготовчому періоді на етапі
спеціалізованої базової підготовки.
The professionalization of the sport of the highest achievements determines high
requirements for the special preparation of skaters, sets new complex theoretical and practical tasks, which in turn causes the need for further search for perfect means and methods of training in figure skating in order to achieve victory on the world stage.
The purpose of the research is to determine the effectiveness of the program for improving the physical fitness of skaters at the stage of specialized basic training. Research methodology. The work used the methods of the theoretical level of research:
analysis, comparison, induction, deduction, systematization and generalization of scientific and methodological literature, regulatory and legal documents; empirical research methods (pedagogical experiment and pedagogical testing of the level of physical fitness of figure skaters). The results. According to our experimental training program for male and female figure skaters, within the mesocycles of the general training stage, it was stipulated that in the engaging mesocycle, 60% of the time is allocated to general physical training, 20% to special and choreographic training; in the first basic mesocycle - for the corresponding training sections of 50%, 30% and 20%. Within the second basic mesocycle, 50% of time is allocated to general physical training, 20% to special training, 20% to choreographic training, and 10% to psychological training. Conclusions. Based
on the results of the research, the effectiveness of the experimental training program in improving the results of the general (p<0.001) physical fitness of male and female skaters in the preparatory period at the stage of specialized basic training was established.