The article reveals the influence of swimming lessons on the physical condition of students of higher education institutions. The concept of physical condition of higher education graduates is defined. Indicators of the state of health, physical fitness and the attitude of higher education students to swimming classes in a pedagogical institution of higher education were studied, including the analysis and assessment of passive attitude to attending physical education classes and the reasons that determine such an attitude. In order to improve the physical condition of students, as well as to eliminate the causes of a passive attitude to physical education classes, general conceptual provisions regarding the formation of innovative technology for teaching swimming to students based on the use of the game method are proposed. Generalization data indicates a significant
amount of information and the presence of author's approaches of selective direction in teaching swimming. Their meaningful the content is directly related to the general recommendations for teaching swimming, the goals of anticipatory training, the specifics
of working with different categories of the population and overcoming practical situations, the general essence of the healthimproving effect of swimming on the body students, etc. According to traditional views, confirmed practical and scientific searches, among which is mastery by students systems of motor skills and swimming skills. System-forming tasks for ensuring physical development, raising the level functional capabilities, professional and applied physical fitness, formation factors and pedagogical conditions for ensuring health-saving technologies, maintenance student self-improvement and self-development
young people are represented at different levels of research.
В статті розкрито вплив занять з плавання на фізичний стан студентів закладів вищої освіти. Визначено поняття фізичного стану здобувачів вищої освіти. Досліджено показники стану здоров’я, фізичної підготовленості та відношення здобувачів вищої освіти до занять з плавання у педагогічному закладі вищої освіти, включаючи аналіз
та оцінку пасивного ставлення до відвідування занять з фізичного виховання та причин, що визначають таке відношення. З метою покращення фізичного стану студентів, а також усунення причин пасивного ставлення до занять фізичного виховання запропоновано загальні концептуальні положення щодо формування інноваційної технології навчання плаванню студентів на основі використання ігрового методу.