The article examines the reasons for the low motivation of technical university students to study higher mathematics and suggests ways to solve this problem. It is shown that the main task of a teacher of mathematics is the ability not only to introduce students to the basics of higher mathematics, but also to arouse interest in the discipline, to form the mathematical competence of technical university students as an integral part of their general cultural and professional competences, to show the importance of mathematical knowledge and skills. The teacher must create such learning conditions in which students will understand the value of mathematics education for their own development in the context of future practical activities and will understand the expediency of studying mathematics. A survey of 2nd-year students of the instrument-making faculty of the Kyiv Polytechnic Institute named after Igor Sikorsky was conducted to investigate their motivation for studying a higher mathematics course. The results of the survey showed that low motivation to study higher mathematics is an actual problem that interferes a student to receive a quality education. Today, we work in harsh conditions of war, when it is especially necessary to help students organize independent work in distance learning mode when studying higher mathematics. The results of the student questionnaire are given, which indicate that the students rate the process of organizing the educational process in the period of distance learning sufficiently high. The results of the student survey became the basis for the formation of proposals for improving the educational process during the distance learning period. The practical experience of students’ independent work has shown that systematically conducted independent work with proper organization contributes to the students’ acquisition of deeper and stronger knowledge compared to what they will directly receive during higher mathematics classes from the teacher.
В статті досліджено причини низької мотивації студентів техничного університету до вивчення вищої математики та запропановано шляхи вирішення цієї проблеми. Показано, що основна задача викладача математики полягає в умінні не тільки познайомити студентів з основами вищої математики, але й викликати інтерес до дисципліни, сформувати математичну компетентність студентів технічного університету як невід’ємну складову їх загальнокультурної і професійної компетентностей, показати значущість математичних знань і вмінь. Викладач повинен створити такі умови навчання, при яких студенти зрозуміють цінність математичної освіти для власного розвитку в контексті майбутньої практичної діяльності та зрозуміють доцільність вивчення математики. Проведено анкетування студентів 2-го курсу приладобудівного факультету Київського політехнічного інституту імені Ігоря Сікорського з метою дослідити мотивацію вивчення ними курсу вищої математики. Результати анкетування показали, що низька мотивація вивчення вищої математики є актуальною проблемою, що стоїть на шляху отримання студентом якісної освіти. Сьогодні ми працюємо в жорстких умовах війни, коли особливо необхідно допомогти студентам організувати самостійну роботу у режимі дистанційного навчання при вивченні вищої математики. Приведено результати анкетування студентов, що свідчать про достатньо високу оцінку студентами процесу організації освітнього процесу у період дистанційного навчання. Результати опитування студентів стали підґрунтям для формування пропозицій щодо удосконалення освітнього процесу в період дистанційного навчання.
Практичний досвід проведення самостійної роботи студентів показав, що систематично проведена самостійна робота при правильній її організації сприяє отриманню студентами більш глибоких і міцних знань по рівнянні з тими, що вони безпосередньо отримають під час занять з вищої математики від викладача.