У статті розкрито суть та роль адаптивної фізичної культури. Світова статистика сумно свідчить, що кожен десятий житель Землі є інвалідом, у кожній четвертій сім’ї світу є інвалід. Війни, інфекції, спадкові захворювання, екологічні катастрофи, криміногенна ситуація, алкоголізм і наркоманія, нещасні випадки, природжені дефекти, травми, отримані на виробництві, в побуті, транспорті тощо – все це призводить до збільшення кількості інвалідів – до 23 тис. в день, що складає понад 8 млн на рік. Розглянуто адаптивне фізичне виховання як новий напрям у системі освіти і науки, що вивчає аспекти фізичного виховання людей, які в результаті захворювань або травм мають порушення життєво важливих функцій організму і обмеження фізичних можливостей. Адаптивне фізичне виховання – це наука, що вивчає різні аспекти фізичного виховання людей, які втратили на тривалий час або назавжди будь-які функціональні можливості, в тому числі рухові. Формування здорового способу життя і забезпечення високої результативності та продуктивності праці людини є найважливішими проблемами сучасної України. Доведено що адаптивне фізичне виховання являючись частиною фізичної та загальнолюдської культури, виконує важливі соціальні та педагогічні функції духовного та фізичного розвитку інвалідів та осіб з обмеженими функціональними можливостями. Проте питання формування адаптивного фізичного виховання в сучасній науковій та методичній літературі висвітлені недостатньо. Практичні шляхи, засоби і методи формування адаптивного фізичного виховання не актуалізовані у повній мірі. Існує протиріччя між необхідністю зміцнення і збереження здоров’я засобами фізичної культури та відсутністю здоров’я формуючих технологій з фізичного виховання. У зв’язку з цим процес формування адаптивної фізичної культури є актуальним з теоретичної і практичної точок зору. Проаналізовано адаптивне фізичне виховання зі сторони активної діяльності, що розвивається в інтеграційній галузі освіти, науки, культури, соціальної практики та інтегрує в собі фізичну культуру, медицину, корекційну педагогіку та відомості медико-біологічних, соціально-психологічних, навчальних наукових дисциплін.
Essence and value of adaptive physical culture are exposed in the article. World statistics sadly show that every tenth inhabitant of the Earth is disabled, every fourth family in the world has a disabled person. Wars, infections, hereditary diseases, environmental disasters, criminogenic situations, alcoholism and drug addiction, accidents, birth defects, injuries received at work, in everyday life, transport, etc. – all this leads to an increase in the number of disabled people – up to 23 thousand per day, which is more than 8 million per year. Adaptive physical education is a new direction in the system of education and science. Adaptive physical education is a science that studies various aspects of physical education of people who have lost any functional capabilities, including motor ones, for a long time or forever. The formation of a healthy lifestyle and the provision of high efficiency and productivity of human labor are the most important problems of modern Ukraine.
It studies the aspects of physical education of people having different durably violations of vitally important functions of organism and limitation of physical possibilities as a result of diseases or traumas. It has been proven that adaptive physical education, being a part of physical and general human culture, performs important social and pedagogical functions of spiritual and physical development of disabled people and persons with limited functional capabilities. However, the issue of the formation of adaptive physical education is insufficiently covered in modern scientific and methodical literature. Practical ways, means and methods of forming adaptive physical education are not fully updated. There is a contradiction between the need to strengthen and preserve health by means of physical culture and the lack of health-forming technologies in physical education. In this regard, the process of forming adaptive physical culture is relevant from the theoretical and practical points of view. Adaptive physical education is analyzed from the side of active activity, which develops in the integrative field of education, science, culture, and social practice and integrates physical culture, medicine, correctional pedagogy and information of medical-biological, social-psychological, educational scientific disciplines.