У статті подано визначення поняття “професійна самосвідомість майбутніх учителів музичного мистецтва”, зазначено структурні компоненти цього складного психічного утворення особистості (когнітивний, емоційно-ціннісний і поведінковий), їх показники. До когнітивного компоненту ми віднесли такі елементи, як: самовизнання, самооцінка, самоідентифікація себе як суб’єкта професійної діяльності, виявлення своїх фахових знань та усвідомлення сутності даної діяльності; до емоційно-ціннісного компоненту – самопочуття, ставлення до себе, до інших фахівців, очікування позитивного ставлення до себе в колективі, усвідомлення значущості та важливості обраного фаху; до практично-вольового компоненту – самовладання, самоконтроль, самореалізацію особистості. Виділені основні чинники формування професійної самосвідомості (усвідомлення особистістю сутнісних аспектів своєї професії; усвідомлення відповідності своїх можливостей до вимог професії; порівняння себе з визнаними фахівцями; сприймання оцінки своєї професійної діяльності колегами, оточенням; наявність потреби в удосконаленні своїх професійних знань, умінь). Проаналізовано форми активізації процесу формування професійної самосвідомості та окреслено критерії визначення її сформованості у практичній діяльності студентів (здатність: діяти за власною ініціативою і нести відповідальність за свої дії; робити розумний вибір у нестандартній ситуації; ефективно реалізовувати власні фахові цілі; творчо використовувати свої професійні знання і вміння; співпрацювати з педагогічним колективом навчального закладу).
Ефективному формуванню професійної самосвідомості майбутніх учителів музичного мистецтва сприяють: проходження педагогічної практики, впровадження спецкурсів, створення творчих проєктів, проведення дискусій, розвивальних тренінгів та ін. Розглянуто педагогічну практику майбутніх учителів музичного мистецтва як дієвий засіб досягнення високого рівня професійного самоусвідомлення, зокрема навчальну практику з предметної спеціалізації та виробничу в закладах загальної середньої освіти, досліджено професійні риси, що формуються на цьому етапі (свобода у прийнятті рішень та відповідальність за них; толерантність до дій учнів, повага до їх думок і почуттів; вміння створювати позитивний, заохочувальний клімат та ін.).
The formation of the future specialist's personality and the promotion of his professional self-consiousness are among the most important tasks of professional training. The main factor in the effectiveness of this complex process is the desire of the individual to change himself, to creatively approach the implementation of the model of his profession, to admire the way itself. The purpose of the article is to reveal effective forms of implementation of the process of the professional self-consciousness formation of the future music teachers in practical activities. The professional self-consciousness of the future music teachers is defined by us as a complex mental formation of the individual, which is the self-consciousness of involvement in the profession, encourages professional self-realization and orients the individual to active work in the music-pedagogical field. We refer to the structural components of a person's professional self-consciusness: cognitive, emotionally valuable and behavioral. The main factors in the professional self-consciousness formation include: individual's awareness of the essential aspects of his profession; awareness of one's capabilities correspondence to the requirements of chosen profession; comparing yourself with recognized specialists; perception of one's professional activity evaluation by colleagues and the environment; need to improve one's professional knowledge and skills. Pedagogical practice of the future music teachers is an effective means of achieving a high level of professional self-awareness, in particular, educational practice in subject specialization and industrial practice in general secondary education institutions. The student's ability to: act on one's own initiative and bear responsibility for one's actions; make a smart choice in a non-standard situation; effectively implement own professional goals; creatively use your professional knowledge and skills; cooperate with the teaching staff of the educational institution.