It is known that students are representatives of the main labor reserve of our country, they will become parents, and their health and well-being are a guarantee of the health and well-being of the entire nation. Since physical education classes have the most effective effect on improving the psycho-emotional state, health, and physical fitness, we analyzed the motivational aspects and attitude of higher education students to physical education classes. It was revealed that the level of motivation among students of higher education institutions has significantly decreased since the beginning of the war. One of the
main reasons is depressed mood, reluctance to study, due to the events that are happening in our crane. Therefore, updated approaches to conducting physical education classes, taking into account the realities of today, will have an impact on the positive solution of the specified problem. Motivation for physical activity is a special state of the individual, which aims to achieve the optimal level of physical fitness and work capacity. The process of forming an interest in physical education and sports is not an instant, but a multicomponent process: from the first elementary hygienic knowledge and skills to deep psychophysiological knowledge of the theory and methods of physical education and intensive sports. A very important component is the stimulation and encouragement of sports not only during the educational process, but also during recreation. Specific pathogenetic factors are risk factors related to the organization of their educational activities: the intensification of the educational process and its existing organization, based on the predominance of static loads, which contribute to the artificial reduction of the amount of motor activity of students.
Відомо, що студенти є представниками основного трудового резерву нашої країни, вони стануть батьками, і їх здоров'я і благополуччя є запорукою здоров'я і благополуччя всієї нації. Оскільки заняття з фізичного виховання найбільш ефективно впливають на покращення психоемоційного стану, здоров’я, фізичної
підготовленості, нами було проаналізовано мотиваційні аспекти та ставлення здобувачів вищої освіти до занять з фізичного виховання. Виявлено, що рівень мотивації у студентів закладів вищої освіти значно знижився з початку війни. Однією з основних причин є пригнічений настрій, небажання вчитися, через події, які відбуваються в нашій крані. Тому оновлені підходи до проведення занять з фізичного виховання з урахуванням, реалій сьогодення матиме вплив на позитивне вирішення означеної проблеми.