У статті представлено практичні аспекти розвитку здоров’язбережувальної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі фізичного виховання.
З’ясовано, що різноманітні аспекти збереження здоров’я військовослужбовців і представників сектору безпеки та оборони були предметом уваги вчених, які наголошують на актуальності формування і розвитку здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців у процесі їхньої професійної підготовки.
У дослідженні запропоновано формувати і розвивати здоров’язбережувальну компетентність майбутніх офіцерів, їхню мотивацію до здоров’язбережувальної діяльності, розширити уявлення про сутність здоров’язбережувальної компетентності та значення її фізичної, соціальної і психічної складових в особистому та професійному житті засобами факультативних занять. При цьому у дослідженні використано підхід, який враховує, що компетентність формується на основі опанування курсантами змісту освіти, знаннями про вимоги здорового способу життя, тобто специфіку здоров’язбережувальної діяльності. У статті також пропонується за допомогою інтерактивних методів навчання вчити курсантів визначатися з життєвими цінностями, пріоритетами в роботі й особистому житті, формувати здатність до оптимістичного сприйняття життя. Для формування у курсантів навичок здоров’язбереження пропонується також використовувати потенціал дослідницьких завдань, оскільки вивчаючи, систематизуючи та аналізуючи факти, курсанти зможуть більше дізнатись про історію становлення поглядів на здоров’я, особливості різних систем оздоровлення. Це означає, що курсанти засвоюватимуть новий матеріал про здоровий спосіб життя не через запам’ятовування, а шляхом дослідження і вирішення складних проблем здоров’язбереження. Доцільність запропонованих заходів підтвердили результати педагогічного експерименту. Вони засвідчили, що курсанти – учасники експерименту більше мотивовані до здоров’язбережувальної діяльності, більш ґрунтовно орієнтуються у різних аспектах здоров’язбережувальної компетентності, зокрема щодо особливостей здорового способу життя.
The article presents practical aspects of the development of health-preserving competence of future border guard officers in the process of physical education. It has been found out that various aspects of health preservation of servicemen and representatives of the security and defence sector have been the subject of attention of scientists who emphasize the relevance of the formation and development of health-preserving competence of future specialists in the process of their professional training.
The study proposes to form and develop the health-preserving competence of future officers, their motivation for health-preserving activities, to expand the understanding of the essence of health-preserving competence and the importance of its physical, social and mental components in personal and professional life by means of optional classes. At the same time, the study uses the approach that takes into account the fact that competence is formed on the basis of mastering the content of education by cadets, knowledge about the requirements of a healthy lifestyle, that is, the specifics of health-preserving activities. The article also proposes to use interactive teaching methods to teach cadets to determine life values, priorities in work and per-sonal life, to form the ability to optimistically perceive life. It is also proposed to use the potential of research tasks for the formation of health saving skills to cadets, since by studying, systematizing and analyzing the facts, cadets will be able to learn more about the history of the formation of views on health, the features of various health improvement systems. This means that cadets will learn new material about a healthy lifestyle not by memorizing, but by researching and solving complex health problems. The expediency of the proposed measures was confirmed by the results of the pedagogical experiment. They have shown that the cadets – the participants of the experiment are more motivated to health-saving activities, more thoroughly oriented in various aspects of health-saving competence, in particular on the features of a healthy lifestyle.