У статті розглядається процес формування мовленнєвої компетентності дитини в умовах білінгвального середовища. Уточнюється зміст понять “мова”, “мовленнєва компетентність”, їх місце в системі загальних компетентностей особистості; “мовленнєве середовище”; “білінгвізм”. Здійснюється теоретичний огляд головних дефеніцій, які виступають критеріями мовленнєвої компетентності. Розглядається важливість не тільки кількістного, а й якісного підходу до застосування мови у освітньому процесі та повсякденному житті особистості. Визначено особливості формування мовленнєвої компетентності дитини в умовах білінгвізму.
Розкривається значення дошкільного віку як важливого та більш сприятливого до формування мовленнєвої компетентності, розвитку комунікативних здібностей особистості та формування підґрунття для ефективного засвоєння другої мови. Акцентується увага основних показниках мовленнєвої компетенції дитини.
Здійснено теоретичний огляд наукових праць, присвячених питанню мовленнєвого розвитку, яке вивчалось і постійно порушувалось низкою видатних класичних та сучасних дослідників. Розглядається особливості організації та фунціонування освітнього процесу в період воєнного стану. Наголошується важливість фомування мовленнєвої компетентності для особистості в цілому. Підкреслюється вплив підвищення уваги до мови та мовлення як складника культури та освіти країни.
Наведено головні аспекти процесу розвитку мовлення. Розгляжається поняття “мова” та низка функцій, які є життєво важливими для суспільства, суспільних груп і для кожної людини. Запропоновано низку маркерів за умови дотримання яких мождиві підтримка та подальший розвиток рідної мови дитини, виходячи з особливостей впливу мов на мовленнєвий розвиток дитини. На основі теоретичного аналізу, зроблено висновни щодо формуванню мовленнєвої компетентності дитини в умовах білінгвізму.
The article examines the process of forming a child's speech competence in a bilingual environment. The meaning of the concepts "language", "speech competence", their place in the system of general competences of the individual is clarified; "broadcast environment"; "bilingualism". A theoretical review of the main definitions, which act as criteria of speech competence, is carried out. The importance of not only a quantitative, but also a qualitative approach to the use of language in the educational process and everyday life of an individual is considered. The peculiarities of the formation of a child's speech competence in the conditions of bilingualism are determined. The meaning of preschool age is revealed as important and more favorable to the formation of speech competence, the development of the communicative abilities of the individual and the formation of the basis for the effective acquisition of a second language. Attention is focused on the main indicators of the child's speech competence. A theoretical review of scientific works devoted to the issue of speech development, which was studied and constantly discussed by a number of outstanding classical and modern researchers, was carried out. The peculiarities of the organization and functioning of the educational process during the period of martial law are considered. The importance of fostering speech competence for the individual as a whole is emphasized. The impact of increased attention to language and speech as a component of the country's culture and education is emphasized. The main aspects of the speech development process are given. The concept of "language" and a number of functions that are vital for society, social groups and every person are considered. A number of markers are proposed, provided that they are observed, it is possible to support and further develop the child's native language, based on the peculiarities of the influence of languages on the child's speech development. On the basis of the theoretical analysis, conclusions were made regarding the formation of the child's speech competence in the conditions of bilingualism.