Останні зміни в суспільстві, спричинені пандемією COVID-19 та військовою агресією росії проти України, показали ще більшу значимість цифрової трансформації вищої освіти. Цифрова трансформація вищої освіти спонукає заклади вищої освіти до створення цифрових середовищ, перехід від звичних засобів навчання до цифрових тощо. З кожним роком все більше науковців різних країн приділяють цьому питанню свою увагу, і кожен з них розглядає цю проблему у певному контексті. У статті досліджено досвід цифрової трансформації вищої освіти як в Україні, так і за її межами. Усі науковці розглядали цифрову трансформацію у різних аспектах, зокрема: дехто розглядав цифрову трансформацію закладів вищої освіти у контексті індустріальної революції 4.0, дехто спробував розробити концентричну інформаційну технологію цифрової трансформації закладів вищої освіти, дехто вивчав досвід та сприйняття навчання онлайн у період пандемії COVID-19 очима викладачів та студентів, окремі науковці досліджували спільні напрями цифрової трансформації закладів середньої освіти країн ЄС та США, дехто розглядав впровадження, а також управління цифровою трансформацією вищої освіти у розрізі різних аспектів, певні науковці розглядають цифрову трансформацію ЗВО в умовах війни, окремі дослідники виокремили критерії оцінки готовності закладів вищої освіти до цифрової трансформації, визначили компоненти цифрового кампусу, розглядали цифрову трансформацію як один із найбільших каталізаторів сучасного бізнес-середовища, у тому числі й вищої освіти, аналізували думки студентів та викладачів щодо цифрової трансформації у вищій освіті Німеччини. Як показало дослідження, єдиного підходу до цифрової трансформації вищої освіти немає, кожен дослідник розглядає проблему в якомусь окремому контексті, чи то у період пандемії, чи то у період війни тощо. Важливим є той факт, що усі вони погоджуються, що в сучасних умовах просто необхідна цифрова трансформація закладів вищої освіти для забезпечення якісного освітнього процесу в усіх його аспектах. Перспективами подальших досліджень вбачаємо розробку моделі цифрової трансформації процесу підготовки саме майбутніх фахівців з інформаційних технологій, оскільки майбутні ІТ фахівці будуть сприяти подальшій цифровій трансформації освіти шляхом розробки цифрових освітніх ресурсів.
Recent changes in society, caused by the COVID-19 pandemic and Russia's military aggression against Ukraine, have shown the even greater significance of the digital transformation of higher education. The digital transformation of higher education encourages higher education institutions to create digital environments, the transition from traditional learning tools to digital ones, etc. Every year, more and more scientists from different countries pay attention to this issue, and each of them considers this problem in a particular context. The article examines the experience of digital transformation of higher education in Ukraine and abroad. All scholars looked at digital transformation from different aspects, in particular: some looked at digital transformation of higher education institutions in the context of industrial revolution 4.0, some tried to develop concentric information tech-nology of digital transformation of higher education institutions, some studied the experience and perception of online learning during the COVID-19 pandemic through the eyes teachers and students, some scientists studied the common directions of digital transformation of secondary education institutions in the EU and the USA, some considered the implementation, as well as management of the digital transformation of higher education in terms of various aspects, some scientists considered the digital transformation of higher education institutions in war conditions, some researchers singled out evaluation criteria the read-iness of higher education institutions for digital transformation, identified the components of a digital campus, considered digital transformation as one of the biggest catalysts of the modern business environment, including higher education, analyzed the opinions of students and teachers on digital transformation in higher education in Germany. As the study showed, there is no single approach to the digital transformation of higher education, each researcher considers the problem in some separate context, be it during a pandemic, be it during a war, etc. What is important is the fact that they all agree that in today's conditions digital transformation of higher education institutions is simply necessary to ensure a high- quality educational process in all its aspects. The prospects for further research include the development of a model of digital transformation of the process of training future IT specialists since future IT specialists will contribute to the further digital transformation of education through the development of digital educational resources.