The article highlights the issue of foreign teaching teaching to future tourism experts on the example of pilgrimage tourism. It is noted that the primary means of human communication has always been, is and will be language. Current challenges caused by the forced transition to online learning due to the pandemic regarding the use of effective teaching methods in higher education, namely foreign language, are analysed. The author states that language does not exist in a vacuum, but in the interaction with other languages and cultures. Language is an integral part of culture and should be studied through its prism. The need to supplement educational materials with culturally oriented information presented in interactive tasks with the aim of its active application through role-plays, presentations, pair and group discussions has been taken into consideration. The author considers the saturation of the material with information from specially developed sources to be signifi-cant for the presentation of culturally-oriented information, and analyses a range of reading, listening, speaking and viewing tasks with a view to practical application of specific information by future tourism experts. In addition, the use of available sources or teacher-recommended links to Internet sites for familiarisation with authentic material is emphasised, which plays one of the crucial roles in the process of online learning for higher education students. An example of the foreign language teaching material presentation for future tourism experts is highlighted with a detailed analysis of intercultural differences during a pilgrimage tour to Thailand, a list of rules of behaviour in a Buddhist temple, possible precautions to avoid cross- cultural conflicts is given. The researcher recommends educators to attend retraining and refresher courses to keep up with the rapid development of technologies for their effective employment in the educational process.
У статті розкрито питання викладання іноземної для майбутніх фахівців сфери туризму на прикладі паломницького туризму. Зазначається, що першочерговим засобом людської комунікації завжди була, є і буде мова. Аналізуються виклики сучасності, спричинені вимушеним переходом на онлайн навчання через пандемію, щодо застосування ефективних методів викладання у вищій освіті, а саме іноземної мови. Автором зазначено, що мова не існує у вакуумі, але у взаємодії з іншими мовами та культурами. Мова є невід’ємною складовою культури та вивчається через її призму Розглянуто необхідність доповнення навчальних матеріалів культурно-орієнтованою інформацією, поданою у інтерактивних завданнях з метою її активного застосування через рольові ігри, презентації, обговорення у парах чи групах. Значущим для презентації культурно-орієнтованої інформації, автор вважає насичення навчального матеріалу інформацією з спеціально-розроблених джерел, та аналізує спектр завдань на читання, слухання, говоріння та перегляд з метою практичного застосування конкретної інформації майбутніми фахівцями сфери туризму, яка, беззаперечно, зазнала викликів через пандемію. Крім того, наголошено на використанні наявних у джерелах чи рекомендованих викладачем посилань на інтернет-сайти для ознайомлення з автентичним матеріалом, що відіграє одну з вирішальних ролей у процесі онлайн-навчання здобувачів вищої освіти. Висвітлено приклад подачі матеріалу при викладанні іноземної мови для майбутніх фахівців туризму з детальним аналізом міжкультурних відмінностей під час паломницького туру до Тайланду, наведено перелік правил поведінки у буддистському храмі, можливих застережень з метою уникнення міжкультурних конфліктів. Дослідник рекомендує курси підвищення кваліфікації для викладачів, щоби йти інформаційно в ногу з швидким розвитком технологій для їх ефективного застосування у навчальному процесі.