ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Верещагіна-Білявська, Олена Євгенівна | |
dc.contributor.author | Францужан, Олеся Володимирівна | |
dc.date.accessioned | 2023-02-17T11:45:26Z | |
dc.date.available | 2023-02-17T11:45:26Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Верещагіна-Білявська, О. Є. Сучасна українська фортепіанна музика як складова педагогічного репертуару (на прикладі творчості композиторів Поділля) / Л. П. Степанова, Дун Цзяньбін // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2022. - Вип. 28. - С. 146-154. - https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.20 | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39242 | |
dc.description.abstract | У статті розкрито художньо-педагогічний потенціал фортепіанної музики подільських композиторів Г. Куркова та О. Рєзцова. З цією метою було здійснено комплексний аналіз фортепіанних циклів «Катрусин зошит» Г. Куркова та «Жирафпустун» і «Паперовий кораблик» О.Рєзцова. Визначено стильові особливості їх музики, дидактичні і виховні завдання, досягти яких дозволяє робота над творами цих композиторів у класі фортепіано. Так, «Катрусин зошит» сприяє знайомству учнів з типовими ознаками і засобами виразності первинних жанрів; налаштуванню їх слуху на сприйняття сучасних гармонічних звучань та ускладнених ритмів; розвитку ладового чуття; опануванню різними штрихами і різною силою звучності; формуванню репетиційної техніки. Робота над творами О.Рєзцова, окрім формування й розвитку різноманітних технічних навичок, здатна значно розширити музичний кругозір та асоціативне мислення юного піаніста. Методичні коментарі, якими композитор супроводжує усі п’єси, не лише пояснюють зміст самої музики, але й надають викладачу допомогу у підборі прийомів для формування певних виконавських навичок. | uk |
dc.description.abstract | Forming a piano repertoire by music teachers in postgraduate education includes pieces by Ukrainian composers. The use of piano music of the 20th century, as well as the latest samples, is of particular importance. In this context, the study of modern Ukrainian piano music becomes relevant. This is necessary from the point of view of revealing the potential of the music and its use in the educational process in music pedagogy. The article reveals artistic and pedagogical potential of the piano music from Podillya composers as H. Kurkov and O. Rieztsov. For this purpose, a comprehensive analysis of the piano cycles "Katrusia’s notebook" by H. Kurkov and "Giraffe-prankster" and "Paper boat" by O. Rieztsov were carried out. The stylistic features of their music, didactic and educational tasks, which are facilitated by working on the works of these composers in the piano class, are determined. Thus, "Katrusia's notebook" helps students to get acquainted with the typical features and means of expression of primary genres; adjusting their hearing to perceive modern harmonic sounds and complicated rhythms. It develops their sense of tone while mastering different strokes and different strength of sonority and forms a rehearsal technique. Studying the works of O. Rieztsov, in addition to the formation and development of various technical skills, can significantly expand the musical horizons and associative thinking of a young pianist. Composer’s methodical comments which accompany all the pieces, not only explain the meaning of the music itself, but also help the teacher in selecting techniques for the formation of certain performing skills. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | НПУ імені М.П. Драгоманова | uk |
dc.subject | художньо-дидактичний репертуар | uk |
dc.subject | фортепіанний цикл для дітей | uk |
dc.subject | подільські композитори | uk |
dc.subject | сучасна музика | uk |
dc.subject | первинні жанри | uk |
dc.subject | асоціативність мислення | uk |
dc.subject | artistic and didactic repertoire | uk |
dc.subject | piano cycle for children | uk |
dc.subject | Podil composers | uk |
dc.subject | modern music | uk |
dc.subject | primary genres | uk |
dc.subject | associative thinking | uk |
dc.title | Сучасна українська фортепіанна музика як складова педагогічного репертуару (на прикладі творчості композиторів Поділля) | uk |
dc.title.alternative | Contemporary Ukrainian piano music as a component of the pedagogical repertoire (on the example of the Podillia composers’ works) | uk |
dc.type | Article | uk |