Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Дистанційне навчання майбутніх учителів музичного мистецтва: виклики сьогодення

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Барановська, Ірина Георгіївна
dc.contributor.author Барановський, Дмитро Миколайович
dc.contributor.author Якименко, Юлія Ігорівна
dc.date.accessioned 2023-02-16T09:59:09Z
dc.date.available 2023-02-16T09:59:09Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Барановська, І. Г. Дистанційне навчання майбутніх учителів музичного мистецтва: виклики сьогодення / І. Г. Барановська, Д. М. Барановський, Ю. І. Якименко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2022. - Вип. 28. - С. 76-84. - https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.11 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39233
dc.description.abstract Стаття присвячена важливій проблемі сьогодення – організації та здійснення навчання музики в умовах онлайн. Розглянуто феномени «медіа-технології», «комп’ютерні технології» в педагогічній ретроспективі. Виділено основні типи та різновиди медіа-технологій та схарактеризовано їх особливості. Вивчено відмінні риси та можливостей сучасних комп’ютерних та медіа-технологій. Зазначено, що для організації якісного процесу дистанційного навчання музики важлива не сама комп’ютерна чи медіа-технологія, а те, наскільки її використання забезпечує досягнення освітніх цілей та завдань. Окреслено основні вектори навчання за допомогою комп’ютерних та медіа-технологій, що динамічно розвиваються в українському освітньому просторі. Представлено позитивний досвід використання безкоштовних онлайн платформ, сервісів, додатків, допоміжних програм, мультимедійних редакторів для створення освітнього контенту для навчання музики. Ера інформаційних технологій змушує активно включатися у підготовку творчих учителів-новаторів, здатних не тільки вміло користуватися накопиченим педагогічним досвідом, але й збагачувати його новими знаннями, цінностями, шляхом впровадження у процес навчання музики інноваційних комп’ютерних та медіа-технологій. uk
dc.description.abstract The article is devoted to an important problem today - the organization and implementation of music education in online conditions. The phenomena of "media technology", "computer technology" in a pedagogical retrospective are considered. The main types and varieties of media technologies are highlighted and their features are characterized. Distinguishing features and capabilities of modern computer and media technologies are studied. It is noted that for the organization of a high-quality distance learning process of music, it is not the computer or media technology itself that is important, but the extent to which its use ensures the achievement of educational goals and objectives. The main vectors of learning with the help of computer and media technologies, which are dynamically developing in the Ukrainian educational space, are outlined: active use of services and educational portals in the practice of teaching children, pupils, students, adults; use of digital (electronic) libraries; formation of technological and media literacy; distance learning in educational institutions of all levels; discussions in classes (groups) by hash-tags; using the computer as a tool for listening, creating and arranging music; application of the technical capabilities of the computer and gadgets (camera, video camera, voice recorder, player, multimedia editor) as a tool for creating educational media content. The positive experience of using free online platforms, services, applications, auxiliary programs, multimedia editors for creating educational content for teaching music is presented. Types of interactive, musical-creative tasks for the development of musical abilities, musical thinking, and improvement of vocal and technical-performance skills of future music teachers are outlined. It is noted that the era of information technologies in which we live forces us to be actively involved in the training of creative innovative teachers who are able not only to skillfully use the accumulated pedagogical experience, but also to actively and creatively enrich it with new knowledge and values, by introducing into the process of teaching music innovative computer and media technologies. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher НПУ імені М.П. Драгоманова uk
dc.subject навчання музики uk
dc.subject музичні здібності uk
dc.subject професійна підготовка uk
dc.subject медіа-технології uk
dc.subject комп’ютерні технології uk
dc.subject дистанційне навчання uk
dc.subject music education uk
dc.subject musical abilities uk
dc.subject professional training uk
dc.subject media technologies uk
dc.subject computer technologies uk
dc.subject distance learning uk
dc.title Дистанційне навчання майбутніх учителів музичного мистецтва: виклики сьогодення uk
dc.title.alternative Online distance education of future music teachers: modern challenges uk
dc.type Article uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics