Мета. Визначити рівень рухової активності учнів середнього шкільного віку. Організація дослідження. Контингент досліджуваних склали школярі 5-7х класів загальноосвітніх шкіл м. Львова №№ 20, 50, 62. На момент тестування їм було 10-12 років. Всього у дослідженні прийняло участь 86 школярів, серед яких 46 хлопців та 40 дівчат. Результати. За результатами крокометрії спостерігаємо, що кількість кроків в день у хлопців вища, ніж у дівчат віком 12 років. За результатами рухової активності – 92,3% хлопців та 85% дівчат оцінюють як початкові. Висновок. Середні значення фізичної активності хлопців та дівчат 10-12 років (від 2542±691 до 4038±1838 кроків/день) знаходиться на надзвичайно низькому рівні. Початкові обсяги фізичної активності притаманні для більш ніж третини (33,3-40,7%) дітей середнього шкільного віку. При цьому за результатами самооцінювання щодо кількості днів на тиждень, коли учні вважають, що займаються інтенсивними фізичними вправами більше ніж 60 хвилин в день, більшість респондентів зазначили завищену кількість днів у тиждень; оскільки кількість їх кроків щодня, зовсім не відповідає їхнім відповідям у анкеті (реальні обсяги рухової активності нижчі від задекларованих).
Determine the level of physical activity of middle school students. Research organization. The contingent of subjects was made up of 5th-7th grade students of secondary schools of Lviv № 20, 50, 62. At the time of testing, they were 10-12 years old. A total of 86
schoolchildren took part in the study, including 46 boys and 40 girls. The results. According to the results of pedometry, we observe that the number of steps per day is higher for boys than for girls aged 12 years. According to the results of motor activity, 92.3% of boys and 85% of girls are rated as elementary. Conclusion. Most schoolchildren show low motor activity in everyday life and prefer a passive way of rest. The average values of physical activity of boys and girls aged 10-12 years (from 2542±691 to 4038±1838 steps/day) is at an extremely low level. More than a third (33.3-40.7%) of middle school-age children have initial levels of physical activity. At the same time, according to the results of self-assessment regarding the number of days per week, when students believe that they are engaged in intensive physical exercises for more than 60 minutes per day, the majority of respondents indicated an exaggerated number of days per week; because the number of their steps every day does not correspond at all to their answers in the questionnaire (real volumes of motor activity are lower than declared). This indicates that children mistakenly consider their motor activity sufficient. We see a significant reserve in increasing the competence of schoolchildren in physical education in the participation of schoolchildren in various forms of motor activity.