У статті проаналізовано інноваційні підходи до наукової діяльності закладів вищої освіти в контексті євроінтеграційних процесів. Показано, що під інтеграцією науки й освіти найчастіше розуміють міжгалузеву міжвідомчу інтеграцію, а формальне розділення науки й освіти наприкінці минулого століття завдало суттєвої шкоди науковому процесу вищої школи в Україні. Аналіз проблем інтеграції педагогічної освіти України в європейський простір дозволив зробити висновок про те, що науково-педагогічна спільнота робить вагомі кроки, зосередженні на забезпеченні гідного місця у світовому освітянському середовищі, і дав можливість визначити низку проблем реформування системи вищої педагогічної освіти України. Водночас заклади вищої освіти не можуть у найближчій перспективі стати повноцінною заміною академічній науці, яка б поєднувала фундаментальність і прикладну спрямованість, через відсутність кадрів, лабораторій і методології для проведення комплексних наукових досліджень. Підвищення репутації України в царині науки й освіти передбачає інтенсивне використання позитивного історичного та сучасного досвіду вітчизняних і зарубіжних університетів, розроблення та впровадження інноваційних підходів до наукової діяльності. Науково-дослідну роботу в закладах вищої освіти розглядають як один з основних напрямів розвитку інноваційного освітнього середовища. Особливе значення вона має стосовно її внутрішньої складової частини, пов’язаної з розробленням науково-методичних основ змісту освіти. На сучасному етапі є низка прикладів поєднання в закладах вищої освіти, насамперед в університетах, наукової й освітньої діяльності та співпраці з різноманітними виробничими й академічними структурами. У проєктах підтримується саме наука в закладах вищої освіти, де розміщується нове устаткування, що слугує стимулом для академічних організацій до співпраці, з метою залучення талановитих науковців і проведення спільних наукових досліджень. Інноваційна система освіти передбачає, що наука виступає основою діяльності педагогів-новаторів, базисною підставою для якісного навчання і виховання студентів.
The article analyzes innovative approaches to the scientific activity of higher education institutions in the context of European integration processes. It is shown that the integration of science and education is most often understood as interdisciplinary interdepartmental integration, and the formal separation of science and education at the end of the last century caused significant damage to the scientific process of higher education in Ukraine. The analysis of the problems of the integration of pedagogical education of Ukraine into the European space makes it possible to conclude that the scientific and pedagogical community is taking significant steps, focusing on ensuring an important place in the world educational environment, and gives the oppor-tunity to identify a number of problems of reforming the system of higher pedagogical education of Ukraine. At the same time, institutions of higher education cannot in the near future become a full-fledged substitute for academic science, which combines fundamentality and applied orientation, due to the lack of personnel, laboratories and methodology for conducting complex scientific research. Increasing the reputation of Ukraine in the field of science and education involves the intensive use of positive historical and modern experience of domestic and foreign universities, the development and implementation of innovative approaches to scientific activity. Research work in institutions of higher education is considered one of the main areas of development of an innovative educational environment. It has a special significance in relation to its internal component related to the development of the scientific and methodological foundations of the content of education. At the current stage, there are a number of examples of combining scientific and educational activities and cooperation with various industrial and academic structures in institutions of higher education, primarily universities. The projects specifically support science in institutions of higher education, where new equipment is placed, which serves as an incentive for academic organizations to cooperate, with the aim of attracting talented scientists and conducting joint scientific research. The innovative system of education assumes that science is the basis of the activity of innovative teachers, the basic ground of students quality education.