У сучасних умовах стрімкого розвитку інформаційного суспільства, упровадження євроінтеграційних процесів в освітній галузі постає гостра потреба у високопрофесійних учителях, які здатні спільно працювати над реалізацією різних освітніх проєктів, ефективно застосовувати цифрові технології й організовувати міжнародну професійну взаємодію у віртуальному просторі. Авторками підкреслено, що проєктне навчання є перспективним і сприяє формуванню необхідних життєвих компетенцій учнів. У статті наголошено на проблемі підготовки майбутніх учителів до ефективної його організації, залучення їх до послуговування закордонним досвідом, імплементації європейських гуманістичних цінностей. Метою роботи є висвітлення досвіду євроінтеграційної співпраці учасників освітнього процесу Комунального закладу “Харківська гуманітарно-педагогічна академія” Харківської обласної ради та International School Premjers (місто Рига, Латвійська Республіка) щодо організації проєктного навчання на уроках цифрового дизайну. Учням 5–8 класів пропонувалося взяти участь у виконанні соціального проєкту “Save the pet”. Його метою було створення соціальної реклами (авторських плакатів і наклейок) для участі у благодійній акції заради допомоги притулку для домашніх тварин “Labās Mājas” (місто Рига, Латвійська Республіка). Співпраця між учасниками освітнього процесу здійснювалася в контексті розробки та впровадження методики організації проєктної діяльності учнів у межах роботи студентського гуртка “Світ комп’ютерної графіки та мультимедіа”. Розглянуто основні етапи роботи над проєктом “Save the pet”: передпроєктна підготовка, планування, дослідницький, реалізація проєкту, демонстрація його результатів. Наведено приклади використання у проєктному навчанні онлайн-сервісів (Trello, Miro, Jamboord, Canva, Figma, Google Диск, Google Meet). Для майбутніх учителів інформатики з України долучення до європейського освітнього простору стало перспективною можливістю взаємодії з педагогічною спільнотою Європейського Союзу.
In today’s conditions of rapid development of the information society, and the introduction of European integration processes in the education sector, there is an urgent need for highly professional teachers who are able to work together on the implementation of various educational projects, effectively apply digital technologies and organize international professional interaction in the virtual space. The authors emphasized that project-based learning is promising and contributes to the formation of students’ necessary life competencies. The article emphasizes the problem of preparing future teachers for effective organization, involving them in using foreign experience, and implementing European humanistic values. The purpose of the work is to highlight the experience of European integration cooperation of the participants in the educational process of the Municipal establishment “Kharkiv humanitarian-pedagogical academy” of Kharkiv regional council and the International School Premjers (Riga, Republic of Latvia) regarding the organization of project training in the lessons of “Digital Design”. Pupils of grades 5–8 were offered to take part in the social project “Save the pet”. Its goal was to create social advertising (author’s posters and stickers) for participation in a charity event to help the shelter for pets “Labās Mājas” (Riga, Republic of Latvia). Cooperation between the participants of the educational process was carried out in the context of the development and implementation of the method of organizing pupils’ project activities as part of the work of the student group “World of Computer Graphics and Multimedia”. The main stages of work on the “Save the pet” project are considered: pre-project preparation, planning, research, implementation of the project, and demonstration of its results. Examples of the use of online services (Trello, Miro, Jamboard, Canva, Figma, Google Drive, Google Meet) in project training are given. For future computer science teachers from Ukraine joining the European Educational Space became a promising opportunity to interact with the pedagogical community of the European Union.