Статтю присвячено детальному аналізу використання нових можливостей реалізації євроінтеграційних прагнень України щодо подальшого функціонування системи дошкільної освіти, професійної підготовки фахівців дошкільного профілю.
Матеріал статті сприятиме вдосконаленню професійної компетентності майбутніх вихователів і стимулюватиме вивчення інноваційних технологій, використання яких притаманне єропейському освітньому простору. Охарактеризовано основні відмінності між національною та європейською системами дошкільної освіти, а також шляхи майбутньої інтеграції. Виявлено найважливіші напрями вдосконалення системи едукації дітей дошкільного віку в Україні, а також виокремлено найбільш імовірні заходи щодо трансформації європейської педагогічної думки минувшини та сучасності. Сформульовано основні вимоги щодо змін у сучасній українській системі дошкільної освіти, як-от: інтеграція закладів вищої освіти України, академічна мобільність студентів, модернізація дошкільної сфери, постійний моніторинг якості дошкільної освіти, упровадження освітніх інновацій у професійну підготовку фахівців-дошкільників, зміцнення мотивації майбутніх вихователів, удосконалення соціальної компетентності дітей раннього та дошкільного віку, покращення іміджу педагога закладу дошкільної освіти тощо.
Підкреслено важливість застосування європейського досвіду дошкільної педагогіки в індивідуальному вихованні дитини, обов’язкового врахування психолого-педагогічних особливостей дошкільників із метою вирішення актуальних завдань едукації студентів у сучасних умовах функціонування національної системи підготовки фахівців дошкільного профілю в закладах вищої педагогічної освіти.
The article provides a detailed analysis of the use of new opportunities for the implementation of Ukraine’s European integration aspirations regarding the further functioning of the preschool education system, professional training of preschool specialists. The material of the article will contribute to improving the professional competence of future educators and stimulate the study of innovative technologies, the use of which is inherent in the European educational space. The main differences between the national and European systems of preschool education are characterized.
The most important areas of improvement of the system of education of preschool children in Ukraine are identified, possible measures for the transformation of the European pedagogical thought of the past and present are singled out. The main requirements for changes in the modern Ukrainian system of preschool education are formulated, in particular, the integration of higher education institutions of Ukraine, academic mobility of students, modernization of the preschool sphere, constant monitoring of the quality of preschool education, the introduction of educational innovations in the professional training of preschool specialists, strengthening the motivation of future educators, improving the social competence of pre-schoolers, improving the image of a teacher of a preschool education institution, etc. The importance of applying the European experience of preschool pedagogy in the individual education of a child, the mandatory consideration of the psychological and pedagogical features of preschoolers in order to solve the current tasks of educating students in the modern conditions of the functioning of the national system of training preschool specialists is emphasized.