Міжнародна студентська мобільність – важливий чинник глобалізації вищої освіти, ефективний фактор формування конкурентного фахівця, затребуваного на вітчизняному та європейському ринках праці, а також рушій позитивних змін у географічній структурі та конкуренції на ринку європейської освіти. Формування єдиного європейського освітнього простору натепер ще не завершене, і вищі заклади освіти України прагнуть зайняти в ньому своє місце. Встановлено, що українська нормативно-законодавча база, що висвітлює питання мобільності студентів, сформована відповідно до вимог і принципів, закладених у стратегії Європейського простору вищої освіти, та сприяє євроінтеграційним процесам за напрямом міжнародної академічної мобільності. Інтеграція в європейський освітній простір сприяє зростанню мобільності студентів, науковців, дослідників різних країн, полегшує процеси працевлаштування випускників університетів і підвищує конкурентний статус європейських країн у галузі освіти. У статті розкрито сутність академічної та міжнародної студентської мобільності, проаналізовано чинники, які визначають рівень мобільності в розрізі окремих європейських країн. З метою аналізу позиціонування України в європейському освітньому просторі досліджено динаміку чисельності українських студентів у європейських країнах та іноземних студентів в Україні. На основі досліджень міжнародних організацій проаналізовано індикатор міжнародної мобільності у 2013–2019 роках у розрізі окремих європейських країн. Значна увага приділена дослідженню переваг європейської освіти та її впливу на формування конкурентоспроможного фахівця в умовах глобальних викликів і кризових ситуацій. Також установлено особливості формування європейської освітньої стратегії в умовах глобальних викликів, спричинених пандемією COVID-19, запровадженням воєнного стану, і чинники, що актуалізуються в сучасних умовах.
Автори доходять висновку, що, зважаючи на об’єктивні обставини сьогодення, європейські країни й Україна знаходять нові підходи до здійснення академічної мобільності учасниками освітнього процесу.
International student mobility is an important factor in the globalization of higher education, an effective factor in training a competitive specialist required by the domestic and European labour markets, as well as a driver of positive changes in the geographical structure and competition in European educational market. The formation of a single European educational space is still not complete today, and higher educational institutions of Ukraine strive to take their place in it. It has been clarified that Ukrainian regulatory and legislative framework, related to the issue of student mobility, is formed in accordance with the requirements and principles laid down in the strategy of the European Higher Education Area and pro-motes European integration processes in the plain of international academic mobility. Integration into the European educational space contributes to the growth of mobility of students, scientists, researchers of different countries, facilitates the employment processes of university graduates and increases the competitive status of European countries in the field of education. The article reveals the essence of academic and international student mobility, analyses the factors that determine the level of mobility in a European country. To analyse the positioning of Ukraine in the European educational space, the dynamics of the number of Ukrainian students in European countries and foreign students in Ukraine is studied. Based on the research of international organizations, the indicator of international mobility in 2013–2019 is analyzed in terms of several European countries. Considerable attention is paid to the study of the advantages of European education and its influence on the formation of a competitive specialist in the conditions of global challenges and crises. In addition, the peculiarities of the formation of the European educational strategy in the conditions of global challenges caused by the COVID-19 pandemic, the introduction of martial law and factors relevant in modern conditions are determined. The authors conclude that, taking into account current objective circumstances, European countries and Ukraine find new approaches to the implementation of academic mobility by participants in the educational process.