У праці розкрито проблематику інтеграції закладів вищої освіти України до Європейського простору вищої освіти. Здійснено аналіз розвитку міжнародного співробітництва закладів вищої освіти України та їхньої участі в європейських освітніх програмах. Розглянуто правові та нормативно-правові основи інтеграції України до Європейського освітнього простору. Проаналізовано міжнародні освітні програми та проєкти для українських учених, описано їхній зміст, сутність і переваги. Наведено зведені дані про проєкти в галузі вищої освіти й участь у них українських організацій і установ. Зроблено висновок про зростання активності українських закладів вищої освіти в різних формах міжнародного співробітництва. Досліджується проблема міжнародної ґрантової допомоги українським науковцям, зокрема в умовах воєнного часу. У статті представлено ґрунтовну поняттєву базу ґрантрайтінгу. Визначено поняття “ґрант” у сфері наукових досліджень. Проаналізовано види ґрантів, їхні переваги та недоліки. Подано корисну інформацію щодо специфіки ґрантової діяльності в Україні, проаналізовано актуальні напрями програм співробітництва в разі надання ґрантів. Зроблено висновок, що міжнародне співробітництво закладів вищої освіти України є невід’ємною складовою частиною інтеграції України до Європейського простору вищої освіти, важливим чинником посилення її конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг, що неухильна інтеграція системи вищої освіти України в Європейський простір вищої освіти сприяє підвищенню позицій вітчизняних університетів у міжнародних рейтингах. Визначено перспективи розвитку досліджуваного феномену в Україні та робиться акцент на посиленні дослідницького потенціалу, зорієнтованого на розв’язання проблем трансформації вищої освіти в контексті сучасних тенденцій, важливості відповідного спрямування тематики фундаментальних наукових досліджень.
The work reveals the problems of integration of higher education institutions of Ukraine into the European area of higher education. An analysis of the development of international cooperation of higher education institutions of Ukraine and their participation in European educational programs was carried out. The legal and regulatory foundations of Ukraine’s integration into the European educational area are considered. International educational programs and projects for Ukrainian scientists are analyzed, their content, core and advantages are described. Summarized data on projects in the field of higher education and the participation of Ukrainian organizations and institutions in them are given. A conclusion was made about the increasing activity of Ukrainian institutions of higher education in various forms of international cooperation. The problem of international grant support to Ukrainian scientists is studied, in particular in wartime conditions. The article presents a thorough conceptual basis of grant writing. The concept of “grant” in the field of scientific research is defined. Types of grants, their advantages and disadvantages are analyzed. Useful information on the specifics of grant activity in Ukraine was provided, current directions of cooperation programs in the provision of grants were analyzed. It was concluded that international cooperation of higher education institutions of Ukraine is an integral component of Ukraine’s integration into the European Higher Education Area, an important factor in strengthening its competitiveness in the market of educational services, and that the steady integration of the higher education system of Ukraine into the European Higher Education Area contributes to the improvement of the positions of domestic universities in international rankings. The prospects for the further development of the studied phenomenon in Ukraine are determined, and the emphasis is placed on the fact that the strengthening of the research potential, aimed at solving the problems of the transformation of higher education in the context of modern trends, is important to appropriately direct the topics of fundamental scientific research.