У статті розглянуто особливості, яких набула дидактика вищої школи в умовах європейської інтеграції. Визначено основні детермінанти, що впливають на трансформаційні процеси в ній. Зроблено висновок про вплив соціокультурних чинників і науково-технічного прогресу на обсяг, структуру та зміст освіти, появу нових, більш ефективних методів, організацію форм навчання, керування навчальним процесом. Обґрунтовано авторську позицію щодо недоцільності заміни терміна “дидактика” сполученням “електронна дидактика”. Зазначено, в умовах європейської інтеграції актуальною є взаємодія між суб’єктами навчання – викладачем і здобувачем вищої освіти, що перебувають у досить складних умовах вироблення нового досвіду. Проаналізовано вплив ідеї індустріального ренесансу на освітню діяльність у закладах вищої освіти. Студенто-центрований підхід у навчанні визначено як реакцію на формування мережевого суспільства та мережевої людини. Зроблено огляд позитивних напрацювань у бік європейської стандартизації в умовах введення в Україні правового режиму воєнного стану. Зокрема, наведено досвід викладачів кафедри судової медицини Національного медичного університету імені О. О. Богомольця, які вдосконалили навички проведення судово-медичних експертиз вогнепальних ушкоджень і вибухових травм, а також адаптували фотографії й описову частину загиблих осіб на території Ірпеня, Бучі, Бородянки та прилеглих територій як навчальний матеріал для студентів українських медичних вишів і навчальних закладів зарубіжних країн. Розглянуто ефективні принципи побудови навчальних занять, запропоновані кафедрою кібербезпеки Національного університету “Одеська юридична академія”. Виділено характерні ознаки дидактики, що з’явилися в ній під впливом євроінтеграційних процесів. Продемонстровано власний досвід організації взаємодії учасників освітнього процесу в мультимедійному ресурсі.
The article examines the peculiarities acquired by the didactics of the higher school in the conditions of European integration. The main determinants influencing the transformational processes in it are determined. A conclusion is made about the influence of socio-cultural factors and scientific and technical progress on the scope, structure and content of education, the emergence of new and more effective methods, the organization of forms of education, management of the educational process. The author’s position regarding the inexpediency of replacing the term “didactics” with the combination “electronic didactics” is substantiated. It was noted that in the conditions of Russia’s large-scale armed aggression against Ukraine, the interaction between the subjects of education – a teacher and a student of higher education, who are in rather difficult conditions of developing new experience, is relevant. The impact of the idea of industrial renaissance on educational activity in higher education institutions is analyzed. A student-centered approach in education is defined as a reaction to the formation of a network society and a network person. An overview of the positive developments in the direction of European standardization in the conditions of the introduction of the legal regime of martial law in Ukraine was made. In particular, the experience of teachers of the Department of Forensic Medicine of the National Medical University named after O. O. Bogomolets, who improved the skills of conducting forensic medical examinations of gunshot injuries and explosive injuries, and also adapted photographs and a descriptive part of the dead persons in the territory of Irpen, Buchi, Borodyanka and adjacent territories as educational material for students of Ukrainian medical universities and educational institutions foreign countries. The effective principles of building educational classes proposed by the Department of Cyber Security of the National University “Odesa Law Academy” are considered.
Characteristic features of didactics that appeared in it under the influence of European integration processes are highlighted. The own experience of organizing the interaction of the participants of the educational process in the multimedia resource is demonstrated.