Звертається увага на необхідність розвитку соціальної відповідальності з охорони праці майбутніх учителів (як свідомого ставлення до вимог суспільної необхідності щодо збереження життя, здоров’я та працездатності здобувачів освіти) у контексті європейського вибору України та ролі освіти в забезпеченні сталого розвитку суспільства. Здійснюється теоретичний аналіз проблеми розвитку соціальної відповідальності з охорони праці майбутніх учителів як складової частини їх працеохоронної підготовки. Виявлено, що усвідомлення в Україні впливу вчителів на життя, здоров’я та працездатність здобувачів загальної середньої освіти на тлі імплементації європейських цінностей знайшло відображення в основоположних освітніх документах і в наукових дослідженнях. Проте встановлено, що за час здобуття загальної середньої освіти представники нового покоління масово втрачають своє здоров’я. Зазначено брак розвитку соціальної відповідальності з охорони праці майбутніх учителів на етапі фахової підготовки через низку таких причин: часті зміни (або й відсутність) стандартів вищої освіти; вилучення працеохоронних дисциплін з освітніх програм підготовки майбутніх учителів; неефективність розвитку соціальної відповідальності з охорони праці через окремі освітні компоненти; перенесення змісту навчального матеріалу з відповідних курсів, які викладаються вже більш тривалий термін для майбутніх фахівців інших галузей (передусім технічних); брак застосування інноваційних навчальних технологій. На основі викладеного робиться висновок, що розвиток соціальної відповідальності з охорони праці майбутніх учителів потребує суттєвого вдосконалення, зважаючи на гостру потребу в підвищенні рівня охорони праці здобувачів загальної середньої освіти як стратегічного суспільного потенціалу української нації.
Attention is drawn to the need for the development of social responsibility for the labor protection of future teachers (as a conscious attitude to the requirements of social necessity regarding the preservation of life, health and working capacity of students) in the context of the European choice of Ukraine and the role of education in ensuring the sustainable development of society. A theoretical analysis of the problem of the development of social responsibility for labor protection of future teachers as a component of their labor protection training is carried out. It was revealed that the awareness of the influence of teachers on the life, health and work capacity of schoolchildren in Ukraine against the background of the implementation of European values was reflected in the fundamental educational documents and in scientific research. However, it has been established that during the time of obtaining general secondary education, representatives of the young generation lose their health in masse. It is asserted that the development of social responsibility for labor protection of future teachers at the stage of professional training is insufficient due to a number of the following reasons: frequent changes (or lack thereof) of higher education standards; removal of labor protection disciplines from educational programs for the training of future teachers; ineffectiveness of the development of social responsibility for labor protection at the expense of individual educational components; transferring the content of the educational material from the relevant courses, which have been taught for a longer period of time for future specialists in other fields (primarily, technical); insufficient application of innovative educational technologies. Based on the above, it is concluded that the development of social responsibility for labor protection of future teachers needs significant improvement, taking into account the urgent need to increase the level of labor protection of schoolchildren as a strategic social potential of the Ukrainian nation.