Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

European experience in the development of the system of lifelong learning of Ukraine

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Herasymenko, O.
dc.date.accessioned 2023-02-07T14:43:28Z
dc.date.available 2023-02-07T14:43:28Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Herasymenko, O. European experience in the development of the system of lifelong learning of Ukraine / О. Herasymenko // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Спецвипуск. Том 1. – С. 21-25. - DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.spec.1.04 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39064
dc.description.abstract Стаття присвячена актуальній проблемі вивчення та запровадження кращих європейських практик щодо розвитку неперервної освіти в національну освітню систему. Увагу акцентовано на тому, що стрімке транснаціональне поширення неперервної освіти зумовлено передусім багатьма чинниками, серед яких виокремимо такі: глобалізацію; демографічні процеси; розвиток економіки тощо. Авторами статті зазначено, що неперервна освіта охоплює всі види освітньої діяльності, які здійснюються протягом усього життя людини з метою вдосконалення знань, умінь, навичок і компетенцій для задоволення особистих і суспільних потреб, а також запитів ринку праці. Європейський Союз уже два десятиліття успішно реалізує стратегію неперервної освіти, початок якої було запроваджено укладанням Меморандуму про неперервну освіту. Зазначено, що для успішної реалізації концепції неперервної освіти на національному рівні вкрай необхідне врахування досвіду кращих країн. Саме тому для нашого дослідження було обрано практики скандинавських країн, а саме Швеції та Фінляндії, у розвитку системи неперервної освіти. Вибір зазначених вище країн, безсумнівно, був зумовлений показниками цих країн щодо залученості населення до неперервної освіти. Швеція та Фінляндія посідають у цьому питанні лідерські позиції. У статті зауважено, що освіта в Україні має переважно академічний характер. На жаль, освітні програми не відповідають реальним запитам ринку праці. Підвищення кваліфікації не є добровільним процесом через низку причин, як-от слабка мотивація та зацікавленість, небажання, фінансові проблеми тощо. У Фінляндії освіта є національною цінністю, чітко простежується зв’язок освіти із життям. Держава гарантує кожному громадянину здобуття якісної освіти безкоштовно для всіх верств населення незалежно від їхнього соціального рівня та географічного розташування. Авторами статті запропонована схема фінської системи неперервної освіти, яка доводить, що у Фінляндії освіта впродовж життя справді є логічно вибудованою системою, де всі ланки тісно пов’язані одна з одною. Шведська концепція неперервної освіти спрямована на розвиток послідовних ступенів навчання, охоплює освітні заклади від дошкільних до післяуніверситетських. Увагу акцентовано на тому, що стратегія неперервної освіти у Швеції покликана забезпечити можливість опанування базових навичок кожним, хто навчається. Серед ефективних принципів шведської системи неперервної освіти виокремлено такі: розмаїття освітніх програм, рівний доступ до навчання, наявність відкритої форми неперервної освіти, навчання мігрантів тощо. uk
dc.description.abstract The present article is devoted to the actual problem of studying and introducing the best European practices regarding the development of lifelong learning into the national education system. Great attention is focused on the fact that the rapid transnational spread of lifelong learning is caused primarily by many factors, among which we will single out the following: globalization; demographic processes; economic development, etc. The authors of the article stated that lifelong learning includes all types of educational activities that are carried out throughout a person’s life with the aim of improving knowledge, skills and competencies to meet both personal and social needs, as well as the demands of the labor market. The European Union has been successfully implementing the lifelong learning strategy for two decades, the beginning of which was implemented with the signing of the Memorandum on Lifelong Learning. It is outlined that for the successful implementation of the concept of lifelong learning at the national level, it is absolutely necessary to take into account the experience of the best countries. That is why the practices of the Scandinavian countries, namely Sweden and Finland, in the development of the lifelong learning system were chosen for our study. The choice of the above-mentioned countries was undoubtedly determined by the indicators of these countries regarding the involvement of the population in lifelong learning. Sweden and Finland are leaders in this matter. The article notes that education in Ukraine is mainly academic in nature. Unfortunately, educational programs do not meet the real demands of the labor market. Upskilling is not a voluntary process due to a number of reasons, such as low motivation and interest, reluctance, financial problems, etc. In Finland, education is a national value, where the connection between education and life is clearly visible. The state guar-antees that every citizen receives quality education free of charge for all sections of the population, regardless of their social level and geographical location. The authors of the article proposed a scheme of the Finnish system of lifelong learning, which proves that lifelong education in Finland really is a logically structured system, where all links are closely connected with each other. The Swedish concept of lifelong learning aims at the development of successive stages of education, including educational institutions from preschool to post-university. Attention is focused on the fact that the strategy of lifelong learning in Sweden is designed to ensure that everyone who studies has the opportunity to acquire basic skills. Among the effective principles of the Swedish lifelong learning system, the following are highlighted: diversity of educational programs, equal access to education, availability of an open form of continuing education, training of migrants, etc. uk
dc.language.iso en uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject education uk
dc.subject lifelong learning uk
dc.subject adult education uk
dc.subject Finnish lifelong learning system uk
dc.subject Swedish model of lifelong learning uk
dc.subject European experience uk
dc.subject education system uk
dc.subject Scandinavian countries uk
dc.subject освіта uk
dc.subject неперервна освіта uk
dc.subject освіта дорослих uk
dc.subject система неперервної освіти Фінляндії uk
dc.subject шведська модель неперервної освіти uk
dc.subject європейський досвід uk
dc.subject система освіти uk
dc.subject скандинавські країни uk
dc.title European experience in the development of the system of lifelong learning of Ukraine uk
dc.title.alternative Європейський досвід у розвитку системи неперервної освіти в Україні uk
dc.type Article uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics