The article studies training system of international relations specialists in Poland considering European integration processes. The importance and topicality of the problem are substantiated. The purpose and objectives of the investigation have been determined. A variety of programmes for receiving Bachelor’s degree in the field of international relations, opportunities for exchange and internship programmes have been examined. The achievements and peculiarities of higher educational system in Poland, as well as the basic features of Polish higher education institutions have been considered. The curricula for students majoring in International Relations at famous Polish universities such as Jagiellonian University and University of Warsaw have been analysed. It is stated that students initially receive basic knowledge in the chosen specialty, and then study subjects that deepen the understanding of international relations and processes taking place in world politics. The research shows that European Integration course serves the needs of students, widening their awareness about the essence of the process of integration into the European educational, scientific, information and cultural space, issues and principles of the European Union. This course has been proposed by the authors for implementing at Ukrainian higher educational institutions as a compulsory course in international relations training programmes. The authors have also found out that English-taught degree programmes are widely-used in Poland. It is emphasized that their design and implementation need to be an integral part of modernization of training system of international relations specialists in Ukrainian institutes and universities responding to students’ interests and concerns of having profound English knowledge for professional purposes and meeting demands on internationalization strategy. The work has led to the conclusion that experience of training international relations specialists in Polish HEIs is valuable for investigation.
У статті досліджено систему підготовки фахівців з міжнародних відносин у Польщі, враховуючи євроінтеграційні процеси. Обґрунтовано важливість і актуальність проблеми. Визначено мету та завдання дослідження. Розглянуто різноманітні програми для отримання ступеня бакалавра в галузі міжнародних відносин, можливості обміну та програми стажування. Визначено й охарактеризовано досягнення й особливості системи вищої освіти в Польщі, а також головні риси польських вищих навчальних закладів. Проаналізовано навчальні плани для студентів спеціальності “Міжнародні відносини” відомих польських університетів, як-от Ягеллонський і Варшавський університети. Зазначається, що студенти спочатку здобувають базові знання з обраної спеціальності, а потім вивчають предмети, які поглиблюють розуміння міжнародних відносин і процесів, що відбуваються у світовій політиці. Дослідження показує, що курс “Європейська інтеграція” відповідає потребам студентів, розширює їхню обізнаність щодо сутності процесу інтеграції в європейський освітній, науковий, інформаційний та культурний простір, дає змогу зрозуміти проблематику та принципи Європейського Союзу. Цей курс запропоновано авторами як обов’язковий курс для впровадження у вищих навчальних закладах України у програми підготовки з міжнародних відносин. Автори також встановили, що програми підготовки англійською мовою широко використовуються в Польщі. Наголошується на необхідності їх розроблення та реалізації як невід’ємної частини модернізації системи підготовки фахівців з міжнародних відносин на факультетах міжнародних відносин інститутів і університетів України, відповідаючи інтересам і бажанням студентів володіти глибокими знаннями з англійської мови для професійних цілей і задоволення вимог щодо реалізації стратегії інтернаціоналізації. Зроблено висновок, що досвід підготовки фахівців з міжнародних відносин у закладах вищої освіти Польщі є цінним для наслідування та вартий подальшого вивчення.