У статті розкриваються особливості соціалізації та адаптації учнів старших класів з інтелектуальними порушеннями. Висвітлюється сутність емпатії як механізм сприяння соціально-психологічній адаптації особистості.
Розглядаються рівні адаптаційних можливостей і особливості соціально-психологічної адаптації учнів старших класів з інтелектуальним порушенням на основі розвитку емпатії. Наголошено на рівнях адаптації як аспекті життєдіяльності особи і виду популяції, в якому реалізується фундаментальна властивість матерії до самозбереження і розвитку в конкретних умовах існування.
Зосереджується увага на ролі емпатії в аспекті соціально-психологічної адаптації старшокласників з інтелектуальними порушеннями.
The article carries out a scientific analysis of such terms as "adaptation", "maladaptation", "socialization", "empathy" and reveals the features of adaptation and socialization of high school students with intellectual disabilities. Since adaptation has a social determinism, empathy is a personal characteristic of the socio-psychological adaptation of students of this category. The essence of empathy as a mechanism for promoting social and psychological adaptation of the individual and its form is highlighted. Emphasis is placed on the fact that empathy is an important neoplasm in the personality structure of a teenager, as it affects the effectiveness of interpersonal relations, and, therefore, the level of social and psychological adaptation of the individual as a whole.
Variants of adaptation mechanisms and levels of adaptation capabilities are considered. Attention is focused on the role of empathy in the aspect of social and psychological adaptation of high school students with intellectual disabilities. The essence of socio-psychological adaptation is revealed through such phenomena as social status; the position in the team, in the system of interpersonal relations, the closest social environment, which satisfies the personal status; formation of socially significant qualities; the possibility of individuality. Based on the essence of socio-psychological adaptation, it is possible only under the condition of interpersonal communication. The process of social-psychological adaptation of students with intellectual disabilities based on the development of empathy will contribute to their interpersonal relationships in peer groups and reduce the level of their maladaptation.
Attention is drawn to the fact that the opposite phenomenon of the adaptation process is called maladaptation, and maladaptation refers to a set of signs that indicate the inconsistency of human interaction with the environment. Depending on the nature, nature and degree of maladaptation can be pathogenic, psychosocial and social. The article presents the scheme of maladjustment of students with intellectual disabilities.