У статті проаналізовано та систематизовано інформацію про життєвий шлях та науково-педагогічну діяльність Валентини Володимирівни Тарасун, доктора педагогічних наук, чинного професора кафедри логопедії та логопсихології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова (далі НПУ). Понад 20 років в різний проміжок часу вчена була завідувачкою лабораторіями тифлопедагогіки й логопедії, лабораторією корекційного навчання мовлення дітей молодшого шкільного віку, лабораторією діагностики і психічного розвитку дитини, головною науковою співробітницею лабораторії корекції розвитку дитини з аутизмом Інституту спеціальної педагогіки НАПН України. Завдяки застосованим емпіричним методам дослідження у статті описано основні етапи становлення Валентини Тарасун як фундаментальної авторитетної педагогині сучасності, виділено та структуровано періоди життєвого й науково-педагогічного шляху вченої, окреслено загальні аспекти її науково-педагогічної діяльності та здійснено короткий огляд її основних наукових та науково-методичних праць. Ключовою, наскрізною темою досліджень науковиці є багаторічна розробка шляхів уніфікації початкового етапу корекційно-розвиткової роботи з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку з тяжкими порушеннями комунікативно-мовленнєвого розвитку з урахуванням результатів психолого-педагогічних, нейропсихологічних і нейробіологічних досліджень. Нею впроваджено в корекційно-розвитковий процес психолого-педагогічні способи стимуляції діяльності ретикулярно-лімбічної формації й розвитку сукцесивно-симультанних структур головного мозку дитини в діагностичних і корекційно-превентивних цілях. Учена є автором багатьох монографій, підручників, науково-методичних посібників і статей. Одноосібні монографії: «Превентивне навчання дошкільників з порушеннями мовленнєвого розвитку» (1999), «Морфофункціональна готовність до шкільного навчання дітей з особливостями в розвитку» (2008), «Психолого-педагогічна допомога дітям раннього віку з особливостями в розвитку: напрями реалізації» (2012), «Аутологія» (2014) . Одноосібні підручники: «Основи теорії і практики логодидактики» (2017), «Аутологія: теорія і практика», (2018). Навчально-методичні посібники: «Писемне мовлення: запобігання і корекція порушень» (2007), «Технології психічної інтеграції дітей з аутизмом» у 2-х томах (2006, у співавторстві, наук. редактор.), «Концепція розвитку навчання і соціалізації дітей з аутизмом (2004, у співавторстві) та ін.. У 2020 році комплекс публікацій В. В. Тарасун, в який увійшли підручники «Аутологія: теорія і практика», «Теорія і практика логодидактики» та науково-методичний посібник «Нейробіологія навчання й розвитку. Основи психосоматики. Теорія і практика аутології: мультимедійний супровід», були представлені для участі у конкурсі підручників, навчальних посібників та монографій співробітників університету, що були опубліковані протягом 2016-2020 календарних років викладачами НПУ імені М. П. Драгоманова. В цьому конкурсі вчена виборола третю премію серед представлених професорсько-викладацьким складом робіт освітнього закладу. Також професором В. В. Тарасун розроблена низка навчальних і робочих програм до курсів підготовки студентів напрямку «Логопедія».
The article analyzes and systematizes information about the life path and scientific and pedagogical activity of Valentina Volodymyrivna Tarasun, Doctor of Pedagogical Sciences, current professor of the department of speech therapy and speech psychology of the National Pedagogical Dragomanov University. For more than 20 years, at various times, the scientist was the head of the laboratories of typhlopedagogy and speech therapy, the laboratory of corrective speech training for children of primary school age, the laboratory of diagnostics and mental development of the child, the main scientific employee of the laboratory of correction of the development of a child with autism of the Institute of Special Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine. Thanks to the applied empirical research methods, the article describes the main stages of the development of Valentina Tarasun as a fundamental, authoritative modern pedagogue, highlights and structures the periods of the life and scientific-pedagogical path of the scientist, outlines the general aspects of her scientific-pedagogical activity, and provides a brief overview of her main scientific and scientific-methodological works The key, cross-cutting theme of the scientist's research is the long-term development of ways to unify the initial stage of correctional and developmental work with children of preschool and junior school age with severe disorders of communicative and speech development, taking into account the results of psychological-pedagogical, neuropsychological and neurobiological studies. She introduced into the corrective and developmental process psychological and pedagogical methods of stimulating the activity of the reticular-limbic formation and the development of successive-simultaneous structures of the child's brain for diagnostic and corrective-preventive purposes. The scientist is the author of many monographs, textbooks, scientific methodical manuals and articles. Individual monographs: "Preventive education of preschoolers with speech disorders" (1999), "Morpho-functional readiness for schooling of children with developmental disabilities" (2008) [9], "Psychological and pedagogical assistance for young children with developmental disabilities: directions of implementation " (2012) [12], "Autology" (2014) [6]. Individual textbooks: "Fundamentals of the Theory and Practice of Logodidactics" (2017) [10], "Autology: Theory and Practice", (2018) [7]. Educational and methodological guides: "Written speech: prevention and correction of violations" (2007), "Technologies of mental integration of children with autism" in 2 volumes (2006), etc.. In 2020, a set of publications by Valentina Tarasun, which included textbooks "Autology: theory and practice", "Theory and practice of logodidactics" and the scientific and methodological guide "Neurobiology of learning and development. Basics of psychosomatics. Theory and practice of autology: multimedia support", were presented for participation in the competition of textbooks, study guides and monographs of university employees, which were published during the 2016-2020 calendar years by the teachers of the National Pedagogical Dragomanov University. In this competition, the scientist won the third prize among the works presented by the teaching staff of the educational institution. Professor Valentyna Tarasun also developed a number of educational and work programs for training courses for students in the field of "Speech Therapy".