У статті представлено результати впровадження структурно-функціональної моделі соціалізації та розвитку школярів з інтелектуальними порушеннями у творчих об’єднаннях художньо-естетичного, еколого-натуралістичного та туристсько-краєзнавчого напрямів позашкільної освіти. У сфері соціалізації модель спрямована на засвоєння та відтворення соціального досвіду школярами з інтелектуальними порушеннями, формування ціннісних орієнтацій; у сфері розвитку – на формування знань, умінь, навичок і профільних предметних компетентностей (відповідно до напряму позашкільної освіти), розвитку здібностей. За результатами впровадження моделі встановлено суттєві розбіжності між рівнями соціалізованості та розвитку дітей молодшого, середнього та старшого шкільного віку експериментальної та контрольної груп за когнітивно-усвідомлювальним, мотиваційно-ціннісним, емоційно-регулятивним, діяльнісно-поведінковим, фізичним та інтелектуально-знаннєвим критеріями.
The article presents the results of the implementation of the structural-functional model of socialization and development of schoolchildren with intellectual disabilities in creative associations of artistic-aesthetic, ecological-naturalistic, and touristic-local history areas of afterschool education. In the area of socialization, the model is aimed at assimilation and reproduction of social experience by schoolchildren with intellectual disabilities, formation of value orientations; in the field of development - for the formation of knowledge, abilities, skills and specialized subject competencies (according to the direction of extracurricular education), development of abilities. The theoretical foundations of the development of a structural-functional model of development and socialization of schoolchildren with intellectual disabilities in creative associations of afterschool education are the provisions of systemic, person-oriented, activity, organizational, correctional, therapeutic approaches. The structural-functional model of socialization and development of schoolchildren with intellectual disabilities in creative associations of afterschool education is considered as a complex whole system, the components of which are target, content, organizational-procedural and result-analytical. The formative stage of the experimental study was carried out during the 2017-2022 academic years, the respondents completed the course of the elementary and basic levels according to the modified curricula of artistic-aesthetic, touristic-local history and ecological-naturalistic areas of extracurricular education, which were chosen according to the interests of schoolchildren. According to the results of the implementation of the model, significant differences were established between the levels of socialization and development of children of junior, middle and high school age in the experimental and control groups according to cognitive-awareness, motivational-value, emotional-regulatory, activity-behavioral, physical and intellectual-cognitive criteria.