Мета. Статтю присвячено визначенню психологічних особливостей особистісних якостей педагогів різної професійної спрямованості з емоційним вигоранням. Методи дослідження: теоретичні (аналіз, порівняння, узагальнення, інтерпретація теоретичних підходів та емпіричних досліджень); емпіричні (тестування); методи математичної статистики (для виявлення відмінностей психологічних особливостей особистісних властивостей педагогів з емоційним вигоранням використовувався U-критерій Манна-Уітні). Обчислення проводилися за допомогою програмного забезпечення SPSS v.17. Результати. Визначено, що для загальної вибірки педагогів домінуючим компонентом синдрому емоційного вигорання є редукція особистих досягнень, а емоційне виснаження, навпаки, має досить низький ступінь вираженості. Висновки: 1. Встановлено, що у загальній вибірці досліджуваних, синдром емоційного вигорання знаходиться на етапі формування. Фаза резистенції є більш сформованою у порівнянні з фазами напруги та виснаження. Домінуючими компонентами синдрому емоційного вигорання є симптоми неадекватного виборчого емоційного реагування та редукції професійних обов’язків. Також важливо зазначити, що для загальної вибірки педагогів найбільш характерним компонентом синдрому емоційного вигорання є редукція особистих досягнень, а емоційне виснаження, навпаки, має досить низький ступінь вираженості. У більшої педагогів природничо-математичного циклу емоційне виснаження виявляється на високому рівні сформованості в порівнянні з педагогами суспільно-гуманітарного циклу. 2. Майже всі змінні особистісних властивостей досліджуваних мають середній рівень сформованості. А ось показники комунікативної швидкості та психомоторної пластичності мають високий рівень сформованості у вибірці педагогів природничо-математичного циклу. У педагогів суспільно-гуманітарного циклу виявлені такі змінні як комунікативна швидкість й інтелектуальна емоційність високого рівня сформованості. Визначено, що високі рівні сформованості, за такими змінними особистісних властивостей досліджуваних як психомоторна пластичність, комунікативна швидкість, інтелектуальна емоційність більш чутливі з приводу виявлення емоційного вигорання педагогів різної професійної спрямованості.
Objective. The article reveals the determination of psychological features of personal properties among teachers of different professional orientation with emotional burnout. Research methods: theoretical (analysis, comparison, generalization, interpretation of theoretical approaches and empirical research); empirical (testing); methods of mathematical statistics (to identify differences in the psychological characteristics of personal traits of teachers with emotional burnout, the Mann-Whitney U-criterion was used). Calculations were performed using SPSS v.17 software. Results. It was determined that for the general sample of teachers the most pronounced component of the emotional burnout syndrome is the reduction of personal achievements, and emotional exhaustion, on the contrary, has a rather low degree of expression. Conclusions: 1. It has been established that in the general sample of the subjects, the syndrome of emotional burnout is at the stage of formation. The resistance phase is more established compared to the stress and exhaustion phases. The dominant components of emotional burnout syndrome are symptoms of inadequate selective emotional response and reduction of professional responsibilities. It is also important to note that for the general sample of teachers, the most pronounced component of emotional burnout syndrome is the reduction of personal achievements, while emotional exhaustion, on the contrary, has a rather low degree of expression. In teachers of natural-mathematical cycle, emotional exhaustion is expressed at a high level of formation in the majority of teachers in comparison with teachers of social and humanitarian cycle. 2. Almost all variables of personality traits of the respondents have an average level of formation. But the indicators of communicative speed and psychomotor plasticity have a high level of formation in the sample of teachers of natural and mathematical cycle. Such variables as communicative speed and intellectual emotionality of a high level of formation were revealed in teachers of the social and humanitarian cycle. It is determined that high levels of formation, according to such variables of personal properties of the researched as psychomotor plasticity, communicative speed, intellectual emotionality are more sensitive to the detection of emotional burnout of teachers of different professional orientation.