Стаття присвячена визначенню сутності феномену гетерогенності в освітній площині та гетерогенності як психолого-педагогічної проблеми в контексті нової української школи. Здійснено ретельний аналіз феномену гетерогенність в філософській, психологічній, педагогічній та соціологічній літературі. Гетерогенність розглянуто як основу, що складається з різних за своєю природою або походженням феномен. Термін «гетерогенний» означає інший або відмінний, складений з неоднорідних елементів. Феномен гетерогенності в освітній площині розглядається як відмінності, які існують між людьми щодо статі, віку, соціального статусу, етнонаціональної приналежності, релігії, здоров’я або інвалідності, специфічних рис особистості тощо.
Сучасне розуміння гетерогенності в освітньому просторі характеризує суб’єктів освітнього процесу на основі критеріїв: етнічна приналежність та обумовлена нею мова, національні традиції, культура, ментальність та ін.; релігійні вірування (традиційні або нетрадиційні релігійні погляди та переконання); стан здоров’я, психофізичні особливості; соціальний статус учня та його родини; інтелектуальний та творчий потенціал; соціально-емоційні характеристики; субкультурні установки та виділено в гетерогенні групи учнів, серед яких: діти мігрантів, біженців та переселенців; діти з сімей представників різних релігійних конфесій; діти з інвалідністю або діти з особливостями психофізичного розвитку; діти з сімей із різним статусом соціального неблагополуччя; діти, обдаровані в інтелектуальній та творчій сферах діяльності; діти з соціально-емоційною винятковістю, які мають труднощі в навчанні; підлітки та молодь, що належать до різної молодіжної субкультури.
Дослідження феномену гетерогенності в освітній площині розширює спектр підготовки майбутніх педагогів в контексті Нової української школи, що включає, по-перше, діагностику та облік індивідуальних особливостей учнів за критеріями гетерогенності, по-друге, створення умов для розвитку цих особливостей і, по-третє, адаптацію усіх учасників освітнього процесу, незалежно від їх можливостей та взаємодії в соціумі на рівних умовах.
The article deals with defining the essence of the heterogeneity phenomenon in the educational area and heterogeneity as a psychological and pedagogical issue in the context of the New Ukrainian School. Deep analysis of the phenomenon of heterogeneity in the philosophical, psychological, pedagogical and sociological literature is achieved. Peculiarities and problems of the educational concern of the New Ukrainian school are outlined. Heterogeneity is considered as a basis consisting of different in nature or origin phenomenon. The term «heterogeneous» means another one composed of inhomogeneous elements. The phenomenon of heterogeneity in education is considered as differences between people in gender, age, social status, ethnicity, religion, health or disability, specific personality traits, and so on. The contemporary understanding of heterogeneity in educational environment assumes characteristics of educational process subjects on the basis of the following criteria: ethnicity and language, national traditions, culture, mentality, etc.; beliefs (traditional or non – traditional religious views and beliefs); health state, psychophysical peculiarities, social status of a student and his family; intellectual and creative potential; social and emotional characteristics; subcultural attitudes; and today selected into heterogeneous groups of students, among whom are: children of refugees and migrants; children from the families with different religious confessions, disable children or children with psychophysical development peculiarities; children from the families with different status of social not well – being; children gifted in intellectual and creative spheres of activities; children with social and emotional exclusivity who have difficulties in studies, teenagers and youth, who belong to different youth subcultures. The study of heterogeneity’s phenomenon in the educational field expands the range of future teacher’s training in the context New Ukrainian School, which includes, firstly, diagnosis and consideration of individual characteristics of students according the criteria of heterogeneity, secondly, creating conditions for those features development, thirdly, adaptation of educational process participants, regardless their capabilities, equal interaction in social environment.