The study theoretically substantiates the psychological and pedagogical conditions for the development of creative thinking of the individual in the learning process; the meaning of the concept of "creative thinking" in the structure of personality is revealed and the indicators of its development are characterized. It is substantiated that creative thinking is decisive in the structure of the creative personality. It is the core of the cognitive sphere and the state of development of the motivational and social spheres depends on it. It is determined that creative thinking is a certain thought processes of the individual, the synthesis of which contributes to the creation of something new. The state of its development is influenced by the presence of cognitive interest, the development of mental operations and intellectual skills. Creative thinking has an ambiguous interpretation, on the one hand it is a mental process based on the solution of contradictions and problems arising in the process of human activity, and on the other hand, the concept of "thinking" and creative thinking are synonymous, as thinking is based on solving difficulties.
Analysis of the scientific literature on the problem of research makes it possible to identify the following criteria for the development of creative personality: the presence of cognitive interest, the desire for achievement and continuous self-development (motivational sphere); developed in tandem conceptual, divergent and creative thinking, developed intellectual and creative skills, reflection (cognitive sphere); developed moral qualities, ability to self-management, communicative and aesthetic qualities (social sphere). Based on the criteria outlined above, high, medium and low levels of development of creative thinking in the structure of personality are distinguished.
У дослідженні теоретично обґрунтовано психолого-педагогічні умови розвитку творчого мислення особистості у процесі навчання; здійснено аналіз наукової літератури з проблеми розвитку творчого особистості у процесі навчання; розкрито зміст поняття «творче мислення» в структурі особистості і охарактеризовано показники його розвитку. Обґрунтовано, що творче мислення є визначальним у структурі творчої особистості. Воно являється ядром пізнавальної сфери і від нього залежить стан розвитку мотиваційної та соціальної сфер. Визначено, що творче мислення – це певні мисленнєві процеси особистості, синтез яких сприяє створенню нового. На стан його розвитку впливає наявність пізнавального інтересу, розвиненість мисленнєвих операцій та інтелектуальні вміння. Творче мислення має неоднозначне тлумачення, тобто з одного боку це психічний процес, який ґрунтується на рішенні протиріч і проблем, що виникають у процесі діяльності людини, а, з іншого боку, поняття «мислення» і творче мислення є синонімами, так як мислення засноване на вирішенні труднощів. Аналіз наукової літератури з проблеми дослідження дає можливість виділити такі критерії розвитку творчої особистості: наявність пізнавального інтересу, прагнення до досягнень та до постійного саморозвитку (мотиваційна сфера); розвинуте у тандемі поняттєве, дивергентне та творче мислення, розвинуті інтелектуальні та творчі уміння, рефлексія (пізнавальна сфера); розвинуті моральні якості, здатність до самоуправління, комунікативні та естетичні якості (соціальна сфера). Взявши за основу окреслені вище критерії, виділено високий, середній та низький рівні розвитку творчого мислення у структурі особистості.