The article focuses on the necessity of forming foreign language communicative competence of future primary school teachers as a condition of their successful professional сommunication in the period of active integration of Ukraine into the European and the world educational space. The expansion of international cooperation requires modern specialists’ command of a foreign language as a tool which not only allows to navigate in the modern society fluently, but also to perform their professional functions efficiently.The need to diversify the professional training of future professionals on a multi-vector and multicultural platform provides an opportunity for effective formation and functioning of a new teacher, projects the level of academic mobility, changes the adaptive capabilities of future professionals. The main emphasis in teaching a foreign language should be placed on mastering language and speech competences; it is necessary to develop future specialist’s ability to communicate in a foreign language in real professional pedagogical situations in order to encourage the subjects of the educational process. The modern innovative teaching technologies form the basis of teaching a foreign language for specific purposes. These technologies bring them closer to their future professional duties, provide the opportunity to prepare for the teaching practice at school, to acquire the necessary abilities and skills of communication with the primary school pupils.
У статті розкривається необхідність формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів початкових класів як умова їх успішної професійної комунікації в період активної інтеграції України до європейського та світового освітнього простору. Розширення міжнародного співробітництва вимагає від сучасних спеціалістів володіння іноземною мовою як освітнім інструментом, який не тільки дозволяє безперешкодно орієнтуватися в сучасному суспільстві, але й ефективно виконувати свої професійні функції. Необхідність диверсифікувати професійну підготовку майбутніх фахівців на багатовекторну та полікультурну платформу дає можливість для ефективного формування та функціонування вчителя нової формації, проектує рівень академічної мобільності, змінює адаптаційні можливості майбутніх фахівців. Основний акцент у навчанні іноземної мови повинен бути зроблений на оволодіння мовними та мовленнєвими компетентностями; необхідно розвивати вміння майбутнього спеціаліста спілкуватися іноземною мовою в реальних професійних педагогічних ситуаціях з метою заохочення суб'єктів навчально-виховного процесу. Сучасні інноваційні технології навчання складають основу викладання іноземної мови для конкретних цілей. Ці технології наближають їх до своїх майбутніх професійних обов'язків, дають можливість підготуватися до виробничої практики в школі, набути необхідних здібностей та навичок спілкування з учнями початкових класів.