У статті аналізується стан проблеми підготовки майбутніх вихователів дітей дошкільного віку в сучасних наукових і педагогічних дослідженнях. Належна увага приділена аналізу теоретичної бази дослідження, зокрема найбільш відомих, авторитетних дослідників і молодих вчених галузі професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Окрема увага приділяється вихователю як ключової фігури педагогічного процесу, а також тим характеристикам, якими вихователь має володіти для успішної фахової діяльності. В статті розкритий ряд підходів для оцінки професійної діяльності фахівця дошкільної освіти; висвітлені передумови успішної реалізації професійних функцій вихователя.
The article deals with the state of the problem of training of future educators of preschool children in modern scientific and pedagogical studies. The authors analyze the theoretical fundamentals of the research, the most famous, authoritative scholars and young scientists in the field of professional training of future educators of preschool education. Particular attention is paid to an educator as a key figure in the pedagogical process, as well as the characteristics that the educator must have for successful professional activity. Moreover, the paper reveals several approaches to assess the professional activity of a specialist of preschool education. The precondition for the successful implementation of the professional functions of educator are highlighted.