У статті розкрито сутність еколого доцільної поведінки як «формули» екологічного розуміння дітьми старшого дошкільного віку важливості доречного поводження себе у довкіллі задля підтримання екобалансу і гармонії з природою; здійснено аналіз характерних проявів цієї поведінки у дітей старшого дошкільного віку. Еколого доцільна поведінка старших дошкільників складається із сукупності взаємозалежних структурно-змістових компонентів: емоційно-ціннісного (ставлення до природи як до цінності та усвідомлення єдності з природним світом); інформаційно-пізнавального (екологічно узгоджена діяльність в природі на основі еколого-природознавчих знань, основними серед яких є уявлення про зв'язки й залежності в природі); діяльнісно-дієвого (вольової діяльності у природному оточенні, самообмеження власних бажань та змотивована поведінка до природи). Експериментальний аналіз представленості компонентів еколого доцільної поведінки засвідчив, динаміку вивищення рівнів сформованості еколого-доцільної поведінки зумовлену оновленням еколого розвивальним середовищем закладу дошкільної освіти та дієвістю педагогічного супроводу як механізму тривалої трьохсторонньої суб`єкт-суб`єктної взаємодії «педагог-діти-батьки», для якої характерно переважне використання інтерактивних методів, прийомів та форм, реалізація яких відображає якісні зміни в емоційно-мотиваційній, діяльнісно-поведінковій та пізнавальній сферах тощо.
The article is dedicated to the essence of ecologically appropriate behavior as a “formula” of ecological preschoolers’ understanding of the importance of appropriate behavior in the environment to maintain ecological balance and harmony with nature; the analysis of characteristic manifestations of this preschoolers’ behavior is carried out.
The ecologically appropriate behavior of preschoolers consists of a set of interdependent structural and semantic components: emotional and value (attitude to nature as a value and awareness of unity with the natural world); information-cognitive (ecologically coordinated activity in nature on the basis of ecological and natural science knowledge, the main among which are ideas about connections and dependencies in nature); activity-effective (volitional activity in the natural environment, self-limitation of one's own desires and motivated behavior to nature). Experimental analysis of the representation of the components of ecologically appropriate behavior showed the dynamics of increasing the levels of formation of ecologically appropriate behavior, due to the implementation of the components of pedagogical support: updating the ecological development environment of preschool education; organization of work in nature with older preschool children; conducting interactive forms of methodical work with teachers and pedagogical interaction of preschool education institutions with parents in the process of joint activities, etc.