Стаття присвячена проблемі творчої взаємодії музичного керівника з вихователями та фахівцями-предметниками закладу дошкільної освіти (ЗДО). Метою статті є теоретичне обґрунтування проблеми у педагогічній науці і практиці та визначення інноваційних форм творчої взаємодії музичного керівника з вихователями та фахівцями-предметниками закладу дошкільної освіти. Доведено, що звернення до супроводу дошкільника в освітньому закладі як системі професійної діяльності команди педагогів, дало розуміння, що творча взаємодія музичного керівника, вихователів та фахівців-предметників має бути спрямована на створення психолого-педагогічних умов, що сприяють розвитку дитини залежно від її індивідуальних особливостей, з урахуванням її життєвого досвіду, та сприяти гармонійному перебігу процесів соціалізації та індивідуалізації, цілісному розвитку дошкільника.
Виділено інноваційні форми діяльності, звернувшись до яких можна підвищити ефективність спільних творчих дій цих фахівців. До них належать: розробка діагностичних карт музичності дітей; спільне проєктування планів роботи, створення проміжних діагностик та методів музичного розвитку дітей, спільне обговорення педагогічних умов, взаємоконсультації, діагностика та самодіагностика учасників освітнього процесу, взаємовідвідування занять; музичні вечори та зустрічі з музикою, спільне створення плану на навчальний рік, спільне проєктування музично-освітнього оточення, професійні рекомендації та поради, використання музики у рішенні різних завдань виховання та розвитку дошкільників. Зроблено висновок, що головним напрямком творчої взаємодії музичного керівника, вихователів, фахівців-предметників є взаємозбагачення їхнього професійного досвіду, яке має бути зворотним. Проблема пошуку нових, ефективних форм творчої взаємодії залишається актуальною.
The article is devoted to the problem of creative interaction of the musical director with educators and specialists – subject teachers of the institution of preschool education (ZDO). The purpose of the article is a theoretical substantiation of the problem in pedagogical science and practice and the definition of innovative forms of creative interaction with educators and subject specialists of a preschool education institution. It is proved that the appeal to accompanying a preschooler in an educational institution as a system of professional activity of a team of teachers gave an understanding that the creative interaction of a music director, educators and subject specialists should be aimed at creating psychological and pedagogical conditions that contribute to the development of a child, depending on his individual characteristics, based on his life experience, and contribute to the harmonious flow of the processes of socialization and individualization, the holistic development of the preschooler. Innovative forms of activity are identified, by turning to which it is possible to increase the efficiency of joint creative actions of these specialists. These include: development of diagnostic maps of children’s musicality; joint design of work plans, creation of intermediate diagnostics and methods of musical development of children, joint discussion of pedagogical conditions, mutual consultations, diagnostics and self-diagnosis of participants in the educational process, mutual attendance of classes; musical evenings and meetings with music, joint creation of a plan for the academic year, joint design of a musical educational environment, professional recommendations and advice, the use of music in solving various problems of upbringing and development of preschoolers. It is concluded that the main direction of the creative interaction of the music director, educators, subject specialists is the mutual enrichment of their professional experience, which should be the opposite. The problem of finding new, effective forms of creative interaction remains relevant.