The article used a retrospective analysis to investigate the state of the visual system of students of different ages and
genders. For this purpose, refractive errors (myopia, hyperopia, astigmatism and myopia or hyperopia with astigmatism) and
contrast sensitivity in the dynamics of the year were determined. There was an incredible increase in refractive errors (from 60.12
% to 65.32 %): myopia (from 33.53 % to 36.88 %) and hyperopia (from 20.23 % to 21.97 %). The study of contrast sensitivity
revealed its reduction from 2.5 (limit value) to 2.0 in 10.15 % of cases. The use of corrective means prevented the progression of
refractive errors. At the same time, their non-use is accompanied by the progression of refractive errors in 97.67 %. It was found
that the limit value of the contrast sensitivity index =2.5 is important for further prediction of changes in the visual system of
schoolchildren and can be used for preclinical rapid diagnosis of visual impairment. Students with contrast sensitivity 2.5 are at
risk and need careful monitoring of their refractive apparatus for a long time, which allow us to detect refractive errors of the visual
analyzer in the early stages and to apply corrective means in a timely manner
У статті за допомогою ретроспективного аналізу дослідили стан зорової системи учнів різного віку і різної статі.
Для цього визначали порушення рефракції (міопія, гіперметропія, астигматизм і міопія або гіперметропія з
астигматизмом) та контрастну чутливість в динаміці року. Було встановлено невірогідне зростанні порушеннь рефракції
(з 60.12 % до 65.32 %): міопії (з 33.53 % до 36.88 %) і гіперметропії (з 20,23 % до 21.97 %). Дослідження контрастної
чутливості виявило його зменшення з 2.5 (межове значення) до 2.0 в 10.15 % випадків. Застосування корекційних засобів
попереджувало прогресування порушень рефракції. В той же час їх невикористання супроводжувалось їх прогресуванням
в 97,67 %. Було встановлено, що межове значення індексу контрастної чутливості=2,5 має значення для подальшого
прогнозу змін в зоровому апараті школярів та може бути використано для доклінічної експрес-діагностики порушень зору.
Школярі з контрастною чутливістю 2,5 складають групу ризику і потребують ретельного спостереження за їх
рефракційним апаратом, протягом тривалого часу, що дає змогу виявити порушення рефракції зорового аналізатора на
ранніх стадіях і своєчасно застосувати корекційні засоби