Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Analysis of the dynamics of refraction disorders in schoolchildren troughout the year

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Plyska, O. I.
dc.contributor.author Kharchenko, L. B.
dc.contributor.author Grusha, M. M.
dc.contributor.author Lazoryshynets, V. V.
dc.contributor.author Shkrobanets, I. D.
dc.date.accessioned 2023-01-10T12:41:58Z
dc.date.available 2023-01-10T12:41:58Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Analysis of the dynamics of refraction disorders in schoolchildren troughout the year / O. I. Plyska, L. B. Kharchenko, M. M.Grusha, V. V. Lazoryshynets, I. D. Shkrobanets // Світ медицини та біології. – 2021. – № 1 (75). – С. 129-134. – DOI 10.26724/2079-8334-2021-1-75-129-134 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38753
dc.description.abstract The article used a retrospective analysis to investigate the state of the visual system of students of different ages and genders. For this purpose, refractive errors (myopia, hyperopia, astigmatism and myopia or hyperopia with astigmatism) and contrast sensitivity in the dynamics of the year were determined. There was an incredible increase in refractive errors (from 60.12 % to 65.32 %): myopia (from 33.53 % to 36.88 %) and hyperopia (from 20.23 % to 21.97 %). The study of contrast sensitivity revealed its reduction from 2.5 (limit value) to 2.0 in 10.15 % of cases. The use of corrective means prevented the progression of refractive errors. At the same time, their non-use is accompanied by the progression of refractive errors in 97.67 %. It was found that the limit value of the contrast sensitivity index =2.5 is important for further prediction of changes in the visual system of schoolchildren and can be used for preclinical rapid diagnosis of visual impairment. Students with contrast sensitivity 2.5 are at risk and need careful monitoring of their refractive apparatus for a long time, which allow us to detect refractive errors of the visual analyzer in the early stages and to apply corrective means in a timely manner uk
dc.description.abstract У статті за допомогою ретроспективного аналізу дослідили стан зорової системи учнів різного віку і різної статі. Для цього визначали порушення рефракції (міопія, гіперметропія, астигматизм і міопія або гіперметропія з астигматизмом) та контрастну чутливість в динаміці року. Було встановлено невірогідне зростанні порушеннь рефракції (з 60.12 % до 65.32 %): міопії (з 33.53 % до 36.88 %) і гіперметропії (з 20,23 % до 21.97 %). Дослідження контрастної чутливості виявило його зменшення з 2.5 (межове значення) до 2.0 в 10.15 % випадків. Застосування корекційних засобів попереджувало прогресування порушень рефракції. В той же час їх невикористання супроводжувалось їх прогресуванням в 97,67 %. Було встановлено, що межове значення індексу контрастної чутливості=2,5 має значення для подальшого прогнозу змін в зоровому апараті школярів та може бути використано для доклінічної експрес-діагностики порушень зору. Школярі з контрастною чутливістю 2,5 складають групу ризику і потребують ретельного спостереження за їх рефракційним апаратом, протягом тривалого часу, що дає змогу виявити порушення рефракції зорового аналізатора на ранніх стадіях і своєчасно застосувати корекційні засоби uk
dc.language.iso en uk
dc.publisher WOMAB uk
dc.subject myopia uk
dc.subject hyperopia uk
dc.subject astigmatism uk
dc.subject visual analyzer uk
dc.subject refractive errors uk
dc.subject міопія uk
dc.subject гіперметропія uk
dc.subject астигматизм uk
dc.subject зоровий аналізатор uk
dc.subject порушення рефракці uk
dc.title Analysis of the dynamics of refraction disorders in schoolchildren troughout the year uk
dc.title.alternative Аналіз динаміки порушень рефракції у школярів протягом року uk
dc.type Article uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics