Проаналізовано проблему організації професійного навчання незайнятого населення.. Обґрунтовано необхідність особистісно-орієнтованого та кластерного підходів.
Основними об’єднуючими позиції щодо особистісно орієнтованої освіти є характеристики: визнання людини як найвищої цінності; визнання за нею свободи вибору шляхів і способів саморозвитку, створення умов для самореалізації особистості й сприяння її готовності до позитивної самореалізації в соціумі на всіх етапах її життєдіяльності.
Під час організації професійного навчання незайнятого населення важливим є кластерний підхід. Існує багато факторів, які не залежать від самих лише закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Вони лежать у площині взаємодії системи освіти з центральними і регіональними органами виконавчої влади, галузевими міністерствами, керівниками підприємств, наукових установ та громадських організацій, котрі спільними зусиллями мали б домагатися розвитку трудового потенціалу держави, адекватного потребам сьогодення.
The problem of organization of vocational training of the unemployed population is analyzed. The necessity of personality-oriented and cluster approaches is substantiated. The main unifying positions on personality-oriented education are the following characteristics: recognition of a person as the highest value; recognition of her freedom of choice of ways and means of self- development, creating conditions for self-realization of the individual and promoting his readiness for positive self-realization in society at all stages of his life. The cluster approach is important when organizing vocational training for the unemployed. There are many factors that do not depend only on the institutions of vocational (technical) education. They lie in the plane of interaction of the education system with central and regional executive bodies, line ministries, heads of enterprises, research institutions and public organizations, which should work together to develop the labor potential of the state, adequate to today's needs.