Проаналізовано умови співпраці підприємств, закладів вищої освіти та закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Обґрунтовано необхідність підвищення ефективності підготовки як майбутнього робітника, так і педагога професійного навчання нового типу. Представлено концепцію маркетингу освітніх послуг в умовах освітньо-науково- виробничого кластеру, яка передбачає об’єднання зусиль закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої педагогічної освіти, промислових й бізнесових структур, державних, громадських та інших організацій. Це дасть змогу перетворити надання освітніх послуг та ситуативні контакти на систему стійких партнерських стосунків, поєднати фундаментальну практико-орієнтовану науку, освіту та інноваційне виробництво в освітньому процесі.
The conditions of cooperation between enterprises, institutions of higher education and institutions of vocational (technical) education are analyzed. The necessity of increase of efficiency of preparation of both the future worker, and the teacher of vocational training of new type is proved. The concept of marketing of educational services in the conditions of educational- scientific-industrial cluster is presented, which envisages combining efforts of general secondary, professional (vocational), professional higher and higher pedagogical education, industrial and business structures, state, public and other organizations. This will make it possible to transform the provision of educational services and situational contacts into a system of sustainable partnerships, to combine fundamental practice-oriented science, education and innovative production in the educational process.