Вік 4-6 років є важливим віком зростання та розвитку для впровадження базових навичок плавання, покращення фізичної форми та функцій організму, оскільки природа води зменшує надмірне навантаження на суглоби, знижує статичну напругу тіла. Мета – вдосконалити зміст і структуру програми навчання плавання дітей старшого дошкільного віку для формування їх водної компетентності. Об’єкт дослідження – процес навчання плавання дітей старшого дошкільного віку. Предмет дослідження – засоби, методи, форми навчання плавання дітей старшого дошкільного віку. У статті проаналізовано стан проблеми навчання плавання дітей старшого дошкільного віку, розглядаються методики навчання плавання дітей старшого дошкільного віку. За результатами експериментальної діагностики визначені рівні інтегрального показника водної компетентності Івк дітей старшого дошкільного віку, що вказало на недостатній його рівень (13,3% – в дітей експериментальної групи ЕГ1; 20,0% – в дітей експериментальної групи ЕГ2 та 20,0% – в дітей контрольної групи КГ). Досліджені зміни їх показників протягом проведеного експерименту, що довели ефективність впливу програми, впровадженої у тренувальний процес дітей старшого дошкільного віку, інтерактивного навчання плавання на рівень їх водної компетентності. Порівняльний аналіз прикінцевих значень показників водної компетентності Івк в дітей старшого дошкільного віку виявив зміни значень на статистично достовірному рівні в експериментальних групах.
Age 4-6 is an important age of growth and development to introduce the basic swimming skills, to improve fitness and body functions, as the nature of water reduces excessive stress on joints, reduces static body tension. The aim of the research is to improve the content and structure of the swimming training program for older preschool children to form their aquatic competence. The object of the research is the process of teaching swimming of older preschool children. The subject of the research is the means, methods, and forms of teaching swimming of children of older preschool age. In the article the state of the problem of teaching swimming of children of older preschool age is analyzed, the methods of teaching swimming of children of older preschool age are considered. According to the results of experimental diagnostics, the levels of the integral indicator of water competence (IIWC) of children of older preschool age have been determined, which indicated its insufficient level (13.3% – the children of the experimental group EG1; 20.0% – the children of the experimental group EG2 and 20.0% – the children of the control group CG).
Changes in their indicators during the conducted experiment have been studied, which proved the effectiveness of the interactive swimming training program implemented in the training process of older preschool children on the level of their water competence. The comparative analysis of the final values of indicators of water competence (IIWC) of children of older preschool age has revealed changes in values at a statistically significant level in the experimental groups.