Реалії сучасної вищої школи вимагають створення умов для навчання, засвоєння професійних компетентностей, з одного боку, а з другого – пізнання студентами нових умов життєдіяльності. Адаптація студентів до умов навчання у вищому навчальному закладі є свідченням її актуальності й недостатньої вирішеності в умовах сучасної системи освіти. Важливим завданням є наукова розробка методичних підходів до організації педагогічного процесу з метою зниження напруженості адаптаційних процесів і формування готовності майбутніх абітурієнтів до навчання у вищому навчальному закладі. У статті проаналізовано наукові підходи вітчизняних і зарубіжних авторів до визначення понять “адаптація”, “соціальної адаптація”, “соціальна адаптація студентів-першокурсників”, “студенти”. Надано характеристику видів адаптації та визначено специфіку їх впливу на соціалізацію студентів вищого навчального закладу. Охарактеризовано соціально-педагогічну роботу з соціальної адаптації студентів-першокурсників до умов великого міста та деталізовано її форми.
У координації та управлінні навчально-виховним процесом у вищих навчальних закладах питанням соціальної адаптації студентів-першокурсників приділяється недостатня увага за відсутності обов’язкових вимог і стандартів щодо соціально-педагогічної діяльності в студентському середовищі, підготовки кураторів академічних груп, бракує дієвих механізмів організації виховної роботи під час навчання та в позанавчальний час. Саме тому назріла необхідність активніше використовувати можливості організації соціально-виховної позанавчальної роботи зі студентами-першокурсниками.
Реалии современной высшей школы требуют создания условий обучения, усвоения профессиональных компетентностей, с одной стороны, а с другой – познания студентами новых условий жизнедеятельности. Адаптация студентов к условиям обучения в вузе является свидетельством ее актуальности и недостаточной решенности в условиях современной системы образования. Важной задачей является научная разработка методических подходов к организации педагогического процесса с целью снижения напряженности адаптационных процессов и формирование готовности будущих абитуриентов к обучению в высшем учебном заведении. В статье проанализированы научные подходы отечественных и зарубежных авторов к определению понятий “адаптация”, “социальной адаптация”, “соціальна яадаптация студентов-первокурсников”, “студенты”. Охарактеризованы видов адаптации и определена специфика их влияния на социализацию студентов высшего учебного заведения. Охарактеризовано социально-педагогическую работу по социальной адаптации студентов-первокурсников к условиям большого города и детализированы её формы. В координации и управлении учебно-воспитательным процессом в высших учебных заведениях вопросам социальной адаптации студентов-первокурсников уделяется недостаточное внимание при отсутствии обязательных требований и стандартов социально-педагогической деятельности в студенческой среде, подготовки кураторов академических групп, не хватает действенных механизмов организации воспитательной работы время обучения и во внеучебное время. Именно поэтому назрела необходимость более активно использовать возможности организации социально-воспитательной внеучебной работы со студентами-первокурсниками.
The realities of modern higher education require the creation of conditions for learning, the acquisition of professional competencies, on the one hand, and on the other – students’ knowledge of new living conditions. The adaptation of students to the conditions of study in higher education is evidence of its relevance and lack of determination in the modern education system. An important task is the scientific development of methodological approaches to the organization of the pedagogical process in order to reduce the intensity of adaptation processes and the formation of readiness of future entrants to study in higher education. The article analyses scientific approaches of domestic and foreign authors to defining the terms “adaptation”, “social adaptation”, “social adaptation of first-year students”, “students”. It gives a description of adaptation types and determines the specifics of their influence on the socialization of higher education students. The article describes social and educational work on social adaptation of first-year students to the conditions of a big city. Forms of social and educational work on social adaptation of first-year students to the conditions of a big city are detailed. In the coordination and management of the educational process in higher education institutions the issue of social adaptation of freshmen is given insufficient attention in the absence of mandatory requirements and standards for socio-pedagogical activities in the student environment, training of curators of academic groups, lack of effective mechanisms for organizing educational work. study time and extracurricular time. That is why there is a need to make more active use of opportunities for organizing social and educational extracurricular activities with first-year students.