У пропонованій статті розглядається проблема розвитку творчої пізнавальної діяльності, основаному на процедурному способі організації навчального процесу. Проаналізовані сучасні методи і способи організації навчальної діяльності зазначеного напрямку, фактичний матеріал, який розкриває достатньо складний характер досліджуваної проблеми. Вихідною методологічною позицією розуміння сутності, змісту й структури описаного в статті способу розвитку пізнавальної самостійності у процесі навчальної діяльності покладена теза про основні функції будь-якої науки: функції опису об’єкта пізнання; функції пояснення його зв’язків і умов існування; функції перетворення цього об’єкта в процесі практичної діяльності. З позицій пізнавального процесу опис, пояснення та припис отримали статус пізнавальних процедур, кожна з яких включає в себе певну сукупність виконуваних операцій та дій – як розумових, так і словесно-логічних, ізоморфно пов’язаних між собою. Сутність процедурного способу саме й полягає в організації пізнавального процесу, побудованому на виділенні в навчальному матеріалі названих структурних елементів і виконанні операцій, притаманних кожній з пізнавальних процедур, що відповідають цим структурним елементам.
У процесі дослідження використовувалися методи: історичний, метод структурного аналізу, метод теоретичної розробки основних способів організації навчального процесу, метод експериментальної перевірки запропонованого способу. Верифікація запропонованого способу організації навчального процесу здійснювалась у процесі експерименту на базі випускних класів загальноосвітньої школи та першого і другого курсів студентів Донбаського державного педагогічного університету.
In the proposed paper the procedural-operational method of developing the individual cognitive activity in the process of training is considered. The purpose of the paper is to highlight the developed and substantiated method of developing the individual cognitive activity of pupils and students of different levels of education, oriented towards the gradual formation of creative cognitive abilities. The thesis about the basic functions of any science is laid as an initial methodological position of understanding the essence, content and structure of the described method of developing the cognitive autonomy in the process of the learning activity. These functions are the functions of describing what the science studies; the functions of explaining how one or another object is related to others, what it is predetermined and how it affects other objects; the functions of transforming this object in the process of the practical activity. In accordance with these functions, the activity of any researcher includes such components as motivation, purpose of the activity, its content, methods, logic, and products of activity. These products include scientific ideas, theories, concepts, laws, hypotheses, rules of transformations. It is they that act as components of the cognitive autonomy in general and the creative cognitive activity in particular. It is noted that from the standpoint of the cognitive process, description, explanation and directions have received the status of the cognitive procedures. Each of them includes a certain set of executed operations and actions – both mental and verbal-logical ones, isomorphic ally interconnected. Consequently, the essence of the procedural-operational method is precisely organizing the cognitive process, based on allocating in the training material of the named structural elements and executing the operations inherent in each of the cognitive procedures that correspond to these structural elements. The article presents the results of the experimental investigation, which prove the effec-tiveness of the proposed method.