Стаття присвячена дослідженню питання академічної доброчесності, як одного із важливіших аспектів сучасного науково-освітнього процесу. У статті проаналізовано стан формування та дотримання принципів і норм академічної доброчесності у студентів природничих спеціальностей. Розкривається у статті структура впровадження академічної доброчесності у науково-освітньому середовищі ДВНЗ «УжНУ». Відмічено дотримання норм «Положення про академічну доброчесність в Ужгородському національному університеті», як основу академічної культури та закріплення моральних принципів, правил етичної поведінки, професійного спілкування всіх учасників науково-освітнього процесу. Звертається увага на організацію навчання здобувачів вищої освіти природничих спеціальностей у ДВНЗ «УжНУ», яка ґрунтується на взаємоповазі між студентом і викладачем, реалізації вільного вибору дисциплін у межах освітньої програми. Відмічається у статті, що поінформованість, відкритість, прозорість щодо освітнього процесу, сприяє взаємоповазі між учасниками та формує у студентів застосування такої ж поведінки у подальшій професійній кар’єрі. Аналізується доступність інформація здобувачам природничих спеціальностей щодо цілей, змісту та програмних результатів навчання, порядку та критеріїв оцінювання в межах освітніх компонентів. Відмічено, що навчальні практики сприяють вироблення у здобувачів виваженого науково-орієнтованого ставлення до природи, а поряд із цим і формують доброчесну основу наукового мислення. Виявлено, що найбільше порушень академічної доброчесності спостерігається при виконанні кваліфікаційних робіт. Звертається увага на важливість запровадження дисциплін «Академічна доброчесність», «Академічне письмо», для формування якісних знань, умінь та використання в їх у подальшій професійній діяльності природничій галузі.
The article is devoted to the study of the issue of academic integrity, as one of the most important aspects of the modern scientific and educational process. The article analyzes the state of formation and observance of the principles and norms of academic integrity among students of natural sciences. The article describes the structure of the implementation of academic integrity in the scientific and educational environment of the UzhNU State Educational Institution. Compliance with the norms of the "Regulations on Academic Integrity at Uzhgorod National University" was noted as the basis of academic culture and consolidation of moral principles, rules of ethical behavior, and professional communication of all participants in the scientific and educational process.Attention is drawn to the organization of training of students of higher education in natural sciences at the UzhNU Univer-sity of Higher Education, which is based on mutual respect between the student and the teacher, the implementation of a free choice of disciplines within the educational program. It is noted in the article that awareness, openness, and transparency regarding the educational process promotes mutual respect between participants and forms students to apply the same behavior in their further professional career.
The availability of information to students of natural sciences regarding the goals, content and program results of study, order and evaluation criteria within educational components is analyzed. It was noted that educational practices contribute to the development of a balanced scientific-oriented attitude to nature in students, and along with this, they form a virtuous basis for scientific thinking. It was found that the most violations of academic integrity are observed during the performance of qualification works. Attention is drawn to the importance of introducing the courses "Academic integrity", "Academic writing" for the formation of quality knowledge, skills and their use in further professional activity in the natural sciences.