The article presents a theoretical study of the forms of organizing the educational process in the context of professional training of bachelors in the field of law in the higher education system of Canada. It has been established that the specialty “Law” is mastered in law schools, which possess absolute autonomy in the formation of educational programs. The results of the study have proved the dominant use of the full-time form of education, while part-time and blended forms are offered only by separate institutions of higher legal education. It has been revealed that none of the universities in Canada provide the opportunity to obtain a bachelor’s degree in law through distance learning. The article highlights the variety of forms of organizing the educational process, which are practice-oriented and aimed at providing students with the skills and abilities necessary for a further career in jurisprudence. It has been noted that the organization of future lawers’ professional training is based on the integrated use of traditional and innovative forms. The professional training of bachelors in the field of law at Canadian universities is implemented through various forms of organing the educational activity, namely, classes, independent work, assessment activities and practical training. It has been revealed that educational classes in the system of higher legal education in Canada are represented by various types, namely: lectures, practical classes, seminars, tutorials. The analysis of educational programs in the field of law at Canadian universities has shown the opportunity to acquire professional skills through a series of practical training sessions for students of all years of study. It has been found out that the independent work of students in Canadian law schools takes place in the form of completing individual tasks, working with literary sources, preparing for practical classes, seminars and exams, as well as preparing and writing scientific projects and works. It has been emphasized that an important component of the professional training of bachelors in the field of law at Canadian universities is the assessment of students’ knowledge and skills, which is carried out by conducting various control activities with the issuance of grades.
У статті представлене теоретичне дослідження форм навчання та організації професійної підготовки бакалаврів у галузі права в системі вищої освіти Канади. З’ясовано, що здобувачі вищої освіти опановують спеціальність «Право» у правничих школах, які мають абсолютну автономію у формуванні освітньо-професійних програм. Результати дослідження засвідчили домінантне використання стаціонарної форми навчання, тоді як заочна і змішана форма пропонуються лише окремими закладами вищої юридичної освіти. Виявлено, що жоден з університетів Канади не надає можливості отримати освітній рівень бакалавра у галузі права через дистанційну форму навчання. У статті наголошується на варіативності форм організації навчального процесу, які мають практико-зорієнтований характер та спрямовані на забезпечення студентів вміннями та навичками, необхідними для подальшої кар'єри у юриспруденції. Зазначається, що організація професійної підготовки майбутніх фахівців з права здійснюється на основі комплексного використання традиційних та інноваційних форм. Професійна підготовка бакалаврів у галузі права в університетах Канади реалізується через різні форми організації освітнього процесу, зокрема, навчальні заняття, самостійну роботу, контрольні заходи та практичну підготовку. Зазначається, що навчальні заняття у системі вищої юридичної освіти Канади представлені різними видами, а саме: лекції, практичні заняття, семінари, консультації. Аналіз навчальних програм у сфері права в університетах Канади засвідчив можливість здобути навички професійної діяльності через низку практичних навчальних занять для студентів всіх років навчання. Виявлено, що самостійна робота студентів у правничих школах Канади відбувається у вигляді виконання індивідуальних завдань, роботи з літературними джерелами, підготовки до практичних занять, семінарів та іспитів, а також підготовки й написання наукових проектів і робіт. Наголошується, що важливим компонентом професійної підготовки бакалаврів у галузі права в університетах Канади є оцінювання знань, умінь і навичок студентів, яке здійснюється шляхом проведення різноманітних контрольних заходів з виставленням оцінок.