Однією з проблем освіти в цілому є істотне ослаблення природничо-наукової і технічної складових шкільної освіти. Значною мірою зменшено кількість лабораторних робіт з фізики, хімії, біології, трудового навчання та технологій. Часто немає можливостей використання технологічної бази для розвитку навичок технічного проектування і конструювання. Популярність інженерних професій практично знівельована, незважаючи на те, що в сучасне виробництво приходять все більше складних автоматизованих і роботизованих робочих ліній, управляти якими може тільки добре освічений фахівець. Відповідно виникає необхідність створювати нову базу, впроваджувати нові освітні технології. Тому першочергове завдання викладача та навчального закладу – створити особливі умови та реалізувати матеріально-технічну базу на основі дидактичних засад, що забезпечують фахову підготовку студентів, забезпечивши доступ до глобальних знань та інформації, що випереджає оновлення змісту освіти, й відповідно до завдань перспективного розвитку країни.
Одним з найбільш актуальних напрямків є освітня робототехніка та застосування технологій 3D-друку, які суттєво розширюють можливості робототехніки як навчальної дисципліни. Варто зазначити та звернути увагу, що автоматизовані системи 3D-друку та станки з ЧПК під час занять з освітньої робототехніки у вищих навчальних закладах можуть виступати не лише як технічний засіб для реалізації віртуальних моделей в реальному середовищі, але й як об’єкт вивчення.
Визначальною дисципліною для створення матеріально-технічної бази для ґрунтовної фахової підготовки студентів спеціальності 015.39 Професійна освіта (Цифрові технології) є освітня робототехніка, яка має великі перспективи розвитку. Для повноцінного впровадження робототехніки в освітній простір потрібен системний підхід університету та скореговані дії викладачів фахових дисциплін, а також створення сучасної матеріально-технічної бази системи неперервної професійної освіти в університеті і, одночасно, частини середовища розвитку технічної творчої діяльності студентів на основі проектної діяльності. Результатом створення діючої комплексної системи ресурсів: матеріальних, фінансових, людських, інформаційних і є модернізована матеріально-технічна база, що спроможна, спираючись на міжпредметну інтегрованість широкого спектру навчальних дисциплін та спеціальних вмінь, бути основою для практичної реалізації теоретичних знань, здобутих впродовж навчання, та дає можливість оновити підходи до організації класичного навчального процесу в університеті.
One of the problems of education in general is the significant weakening of the natural, scientific and technical compo-nents of school education. The number of laboratory works in physics, chemistry, biology, labor training and technology has been significantly reduced. There are often no opportunities to use the technological base for the development of technical design and construction skills. The popularity of engineering professions has practically disappeared, despite the fact that more and more complex automated and robotic work lines are entering modern production, which can only be managed by a well-ed-ucated specialist. Accordingly, there is a need to create a new base to introduce new educational technologies. Therefore the primary task of the teacher and the educational institution is to create special conditions and implement a material and technical base based on didactic principles that ensure professional training of students, providing access to global knowledge and information that is ahead of updating the content of education, and in accordance with the goals of the country's future development. One of the most relevant directions is educational robotics and the application of 3D printing technologies, which signifi-cantly expand the possibilities of robotics as an educational discipline.
It is worth noting and paying attention that automated 3D printing systems and CNC machines during educational robotics classes in higher educational institutions can act not only as a technical means for implementing virtual models in a real envi-ronment, but also as an object of study. Educational robotics, which has great prospects for development, is the defining discipline for creating a material and technical base for thorough professional training of students of specialty 015.39 Professional education (Digital technologies). For the full implementation of robotics in the educational space, a systematic approach of the university and adjusted actions of teachers of spe-cialized disciplines are required, as well as the creation of a modern material and technical base of the system of continuous pro-fessional education at the university and, at the same time, part of the environment for the development of technical creative activity of students based on project activities. The result of the creation of an effective complex system of resources: material, financial, human, and informational is a modernized material and technical base, which is able, based on the interdisciplinary integration of a wide range of educational disciplines and special skills, to be the basis for the practical implementation of theoretical knowledge acquired during training and makes it possible to update approaches to the organization of the classical educational process at the university.