У статті аналізуються можливості імплементації в соціально-педагогічну роботу форм та методів арт-терапії; робиться акцент на головні проблеми, з якими зіштовхуються діти із родин біженців та внутрішньо переміщених осіб. В науковій публікації досліджуються етичні аспекти застосування арт-терапії в соціально-педагогічній діяльності; розкриваються головні форми та методи арт-терапії в українських реаліях.
Велика увага приділяється порівнянню вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо імплементації арт–терапевтичних практик в соціально-педагогічну роботу.
Проаналізовано інноваційний та креативний потенціал арт-терапії та ділиться досвідом практичного застосування в своїй практичній соціально-педагогічній діяльності. При дослідженні практичного досвіду наведені конкретні проекти в яких успішно застосовувалися методики арт-терапії при роботі з дітьми біженців та внутрішньо переміщених осіб. Стаття розкриває, які переваги та недоліки має арт-терапія при роботі із соціальними, психологічними, педагогічними, емоційними проблемами такої вразливої категорії, як діти із родин біженців. Музикальна терапія, створення колажів, акторські практики, ментальні карти, соціокультурна анімація – це не повний перелік форм, в яких проводиться арт-терапія. Велика увага приділяється впливу арт-терапії на самовизначення, формування ідентичності, розвиток таких soft-skills, як емоційний інтелект, вміння працювати в команді, критичне мислення; розкриваються особливості застосування арт-терапії при соціально-педагогічній роботі з дітьми біженців та внутрішньо переміщених осіб досліджені в соціально-педагогічному контексті. Технології, що розглядаються, є затребуваними, так і широко використовуваними в соціально-педагогічній роботі з мігрантами.
In scientific article opportunities of the implementation of forms and methods of art-therapy into social and pedagogical work were analyzed. An author of the article made an accent on the main issues of children from refugee’s families and families of internal dis-placed persons. In the scientific article ethical aspects of practical application of methods of art-therapy in social and pedagogical activity were analyzed. Basic forms and methods of art-therapy in context of Ukrainian reality were revealed. Great attention is paid to the comparative analysis of native and international experience concerning implementation of practices of art-therapy into social and pedagogical work.
An author of article analyzed innovative and creative potential of art-therapy and shared experience of practical application in her practical social and pedagogical activity.
Concrete and specific projects of the implementation of methods and technologies of art-therapy with children of refugees and internal displaced persons are given in this scientific article. An author of scientific article reflected under advantages and limitations of art-therapy in the process of working with social, psychological, pedagogical, emotional problems of migrant children as vulnerable categories. Musical therapy, creating of collages, practices of actors, mental or mind –mapping, social and cultural animation – it is not complete list of forms and methods of art-therapy. In the scientific article an author paid attention to the impact of art-therapy on self-determination, shaping of identity, devel-opment of the soft skills such as emotional intellect, team –building, critical thinking etc.
This article is dedicated to peculiarities of using of art-therapy during practical work in the sphere of social pedagogy. These technologies are in trends nowadays and widely implemented in social and pedagogical work with migrants.