В статті розкрито вимоги мiжнapoдниx cтaндapтів серії ISO, Cтандартів та рекомендацій щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG), ocнoвнi пpинципи моделeй European Foundation for Quality Management (EFQM) та Total Quality Management (TQM), окреслено їх роль у розвитку національних та інституційних систем забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (EHEA). Виокремлено основні вимоги і напрями забезпечення якості освіти та механізми їх реалізації в сучасних українських ЗВО. Охарактеризовано критерії та показники якості освіти, доведено, що побудова системи управління якістю освіти на основі стандартів сприяє підвищенню якості освітнього процесу, забезпечує постійний перегляд освітніх програм, допомагає своєчасно і систематично виявляти проблеми в процесі підготовки фахівців та знаходити шляхи їх вирішення. Наведено приклад реалізації стандартів ESG у системі внутрішнього забезпечення якості Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка.
В статье раскрыто требования междунapoдныx cтaндapтов серии ISO, стандартов и рекомендаций по обеспечению качества в Eвропейском пространстве высшего образования (ESG), ocнoвные пpинципы моделeй European Foundation for Quality Management (EFQM) и Total Quality Management (TQM). Определены их роль в развитии национальных и институциональных систем обеспечения качества в Европейском пространстве высшего образования (EHEA). Выделены основные требования и направления обеспечения качества образования и механизмы их реализации в современных украинских ЗВО. Охарактеризованы критерии и показатели качества образования, доказано, что построение системы управления качеством образования на основе стандартов способствует повышению качества образовательного процесса, обеспечивает постоянный пересмотр образовательных программ, помогает своевременно и систематически выявлять проблемы в процессе подготовки специалистов и находить пути их решения. Приведен пример реализации стандартов ESG в системе внутреннего обеспечения качества Тернопольского национального педагогического университета имени Владимира Гнатюка.
The article describes ISO standards, Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Educational Area (ESG), basic principles of European Foundation for Quality Management (EFQM) and Total Quality Management (TQM) models and outlines their role in the development of national and institutional quality assurance systems in the European Higher Educational Area (EHEA). We have distinguished new guidelines of education quality assurance and mechanisms of their implementation in modern Ukrainian higher educational institutions. Criteria and education quality indices have been characterized. Education quality assurance system based on the Standards contributes to improving the quality of the education process, provides regular revision of academic programs, helps to reveal problems in the education process and to find ways to tackle them. The article provides an example of ESG standards implementation in internal quality assurance system in Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University.