У статті досліджено зміст відповідальності лідера професійної групи та психолога в аспекті розвитку колективу. До зони відповідальності лідера віднесено організацію підвищення кваліфікації працівників та визначення форм і ресурсів її реалізації; відповідальністю психолога за розвиток колективу визначено забезпечення сприятливого психологічного клімату в організації та мотивацію до саморозвитку кожного працівника. Виокремлено фактори мотивації працівників до професійного навчання, на основі яких визначено цільові тимбілдингові заходи як інноваційні форми організації керівником та психологом навчання персоналу. Зроблено висновок про позитивність встановлення тісного зв’язку керівника професійної групи (лідера) із психологом задля ефективного управління її розвитком.
В статье исследовано содержание ответственности лідера профессиональной группы и психолога в аспекте развития коллектива. К зоне ответственности лідера отнесена организация повышения квалификации сотрудников и определение форм и ресурсов ее реализации; ответственностью психолога за развитие коллектива определено обеспечение комфортного психологического климата в организации и мотивацию к саморазвитию каждого сотрудника. Определены факторы мотивации сотрудников к профессиональному обучению, на основе которых целевые тимбилдинговые мероприятия рассматриваются как инновационные формы организации руководителем и психологом обучения персонала. Сделан вывод о позитивности установления тесной святи руководителя профессиональной группы (лідера) с психологом для эффективного управления ее развитием.
The article analyzes the content of the responsibility of the professional group’s leader and the psychologist in the aspect of team development. The leader’s area of responsibility includes the organization of raising the level of employees’ skills the and determining the forms and resources of its implementation (team-building measures, opportunities for self-study, internships, etc.); the responsibility of the psychologist for the development of the collective determined the provision of a supportive the organization atmosphere and the motivation for self-development of each employee, taking into account his personal capabilities, the level of professional and career aspirations, as well as values for the team. It is defined the factors of motivation of employees for vocational training (the desire to save the work place, the interest in increasing wages, the desire to increase their own professional status, and the expansion of professional communications are identified). On the base of these factors it has been defined the innovative forms of organization of the manager and the psychologist for the personnel’ training (target consolidation measures): the review of special movies with further discussion, analysis of real situations, a rotation method that can be used to train multi-disciplinary staff. It has been proved the importance for the team development the determining role of employees for what the analysis of scientific concepts has been hold. It is concluded the advantage of close communication of the professional group’s leader and the psychologist for the effective management of its development.