Стаття присвячена одній з актуальних проблем післядипломної педагогічної освіти – розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи для впровадження в закладів загальної середньої освіти стратегії “Здоров’я через освіту”. Для реалізації цієї мети застосовано теоретичне моделювання процесу післядипломного професійного зростання вчителя-предметника, з урахуванням не лише специфіку фахової діяльності педагога, а і його досвіду, віку, ставлення до власного здоров’я та ін. Розглянуто особливості безперервного професійного розвитку вчителів, які викладають у 5-9 класах предмети освітніх галузей “Математика”, “Природознавство”, “Технології”, “Мови і літератури”, “Суспільствознавство”, “Мистецтво”. Основна увага зосереджена на конструюванні основних етапів розгортання досліджуваного процесу в системі післядипломної освіти та їх обґрунтуванні. Автором статті спроектовано цільовий, концептуальний, організаційно-діяльнісний та діагностичний етапи теоретичної моделі розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителя основної школи у системі післядипломної освіти. Модель передбачає проектування і реалізацію індивідуальної освітньої траєкторії вчителя, визначення організаційно-педагогічних умов для забезпечення удосконалення здоров’язбережувальної діяльності педагога основної школи з метою забезпечення позитивної динаміки розвитку цієї його характеристики у процесі неперервної професійної освіти. Запропонована модель включає систему структурних і функціональних компонентів, які забезпечують розвиток професійно-особистісних якостей і здатностей, зумовлюють індивідуалізацію траєкторії професійно-особистісного розвитку та вдосконалення педагогічної майстерності учителів-предметників основної школи. Структурно-функціональна модель розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи в системі післядипломної освіти виступає як аналогія і є проміжною ланкою між висунутими теоретичним положеннями та можливістю їх подальшої перевірки в реальному освітньому процесі.
Статья посвящена одной из актуальных проблем последипломного педагогического образования – развития здоровьесберегающей компетентности учителей основной школы для внедрения у заведений общего среднего образования стратегии "Здоровье через образование". Для реализации этой цели применено теоретическое моделирование процесса последипломного профессионального роста учителя-предметника, с учетом не только специфики профессиональной деятельности педагога, но и его опыта, возраста, отношения к собственному здоровью и др. Рассмотрены особенности непрерывного профессионального развития учителей, которые преподают в 5-9 классах общеобразовательные предметы –"Математика", "Природоведение", "Технологии", "Язык и литература", "Обществоведение", "Рисование". Основное внимание сосредоточено на конструировании основных этапов развертывания исследуемого процесса в системе последипломного образования и его обосновании. Автором статьи спроектирован целевой, концептуальный, организационно-деятельностный и диагностический этапы теоретической модели развития здоровьесберегающей компетентности учителя основной школы в системе последипломного образования. Модель предусматривает проектирование и реализацию индивидуальной образовательной траектории учителя, определения организационно-педагогических условий для обеспечения усовершенствования здоровьесберегающей деятельности педагога основной школы с целью обеспечения позитивной динамики развития этой его характеристики в процессе непрерывного профессионального образования. Предложенная модель включает систему структурных и функциональных компонентов, которые обеспечивают развитие профессионально-личностных качеств и способностей, предопределяют индивидуализацию траектории профессионально-личностного развития и совершенствования педагогического мастерства учителів-предметників основной школы. Структурно-функциональная модель развития здоров’язбережувальної компетентности учителей основной школы в системе последипломного образования выступает как аналогия и является промежуточным звеном между выдвинутыми теоретическим положениями и возможностью их дальнейшей проверки в реальном образовательном процессе.
The article is devoted to one of the topical problems of postgraduate teacher education – the development of health-preserving competence of basic secondary school teachers for the implementation of the strategy "Health through education" in general secondary education institutions. To realize this goal, theoretical modeling of the process of postgraduate professional growth of the teacher has been applied, taking into account not only the specifics of the teacher’s professional activity, but also his experience, age, attitude to his own health, etc. The features of continuous professional development of teachers, who teach in 5-9 grades subjects in the educational branches "Mathematics", "Science", "Technology", "Languages and Literature", "Social Studies", "Arts", are considered. The main focus is on the design of the main stages of deployment of the studied process in the system of postgraduate education and their justification. The author of the article has designed the target, conceptual, organizational, activity and diagnostic stages of the theoretical model of the development of health-preserving competence of basic secondary school teachers in the postgraduate education system. The model provides for the design and implementation of the individual educational trajectory of the teacher, the definition of organizational and pedagogical conditions for improving the health-saving activity of the teacher of basic secondary school in order to ensure the positive dynamics of development of this characteristic in the process of continuing vocational education. The proposed model includes a system of structural and functional components that ensure the development of professional-personal qualities and abilities, determine the individualization of the trajectory of professional-personal development and improve the pedagogical skills of basic secondary school teachers. The structural and functional model of the development of health-preserving competence of basic secondary school teachers in the system of postgraduate education acts as an analogy and is an intermediate link between the advanced theoretical provisions and the possibility of their further verification in the real educational process.