В статті висвітлено порівняльний аналіз експериментального дослідження з проблеми формування методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю на засадах ед’тейнменту. Проаналізовано визначення поняття «експеримент» у науково-дослідницькій літературі. Встановлено, що на формувальному етапі дослідної роботи в експериментальній групі впроваджувалися запропоновані нами педагогічні умови, з-поміж яких: стимулювання мотивації до використання ед’ютейнменту в процесі формування методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю; орієнтація на цифровізацію освітнього процесу з наявним «хмарним» методичним забезпеченням та «хмарними» сервісами; забезпечення фахової комунікації майбутнього керівника вокального ансамблю засобом використання соціальних мереж; активізації самостійної роботи майбутнього керівника вокального ансамблю на засадах ед’ютейнменту. Основою для складання завдань стали засади (ключові положення ед’ютейнменту): педагогічна інновація, що полягає в одночасному освітньому процесі і глибинному захопленні проблемою, отримання задоволення і утримання стійкого інтересу; гейміфікація освітнього процесу; освітня розвага з акцентом на розвазі та розважальна освіта з акцентом на освіті. Дослідницьку базу становили заклади вищої мистецької освіти України, а саме: Київський університет імені Бориса Грінченка, Рівненський державний гуманітарний університет, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського. Проведено початковий та підсумковий зрізи серед респондентів контрольної та експериментальної груп. Досліджено динаміку зростання рівнів методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю на засадах ед’ютейнменту в контрольній та експериментальній групах. Здійснено обробку отриманих результатів методами математичної статистики, підтверджено ефективність та доцільність впровадження запропонованої методики формування методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю на засадах ед’ютейнменту.
The article presents a comparative analysis of an experimental study on the problem of forming the methodological compe-tence of the future head of a vocal ensemble based on the principles of ed'tainment. The definition of the term "experiment" in scientific and research literature is analyzed. It was established that at the formative stage of the research work, the experimen-tal group implemented the pedagogical conditions proposed by us, among which: stimulation of motivation to use edutainment in the process of forming the methodological competence of the future head of the vocal ensemble; focus on the digitalization of the educational process with available "cloud" methodical support and "cloud" services; ensuring professional commu-nication of the future leader of the vocal ensemble by means of using social networks; activation of the independent work of the future leader of the vocal ensemble on the basis of edutainment. The principles (key provisions of edutainment) became the basis for the compilation of tasks: pedagogical innovation, which consists in the simultaneous educational process and deep fascination with the problem, obtaining satisfaction and maintaining sustained interest; gamification of the educational pro-cess; educational entertainment with an emphasis on entertainment and educational entertainment with an emphasis on edu-cation. The research base consisted of institutions of higher art education of Ukraine, namely: Kyiv University named after Borys Grinchenko, Rivne State Humanitarian University, Nizhyn State University named after Mykola Gogol, South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushinsky. The initial and final sections were conducted among the respond-ents of the control and experimental groups. The dynamics of the growth of the levels of methodical competence of the future head of the vocal ensemble on the basis of edutainment in the control and experimental groups were studied. Processing of the obtained results using mathematical statistics methods was carried out, the effectiveness and expediency of the imple-mentation of the proposed method of forming the methodical competence of the future leader of the vocal ensemble on the basis of edutainment was confirmed.