У статті аналізуються методичні особливості створення сценічного образу майбутніх вокалістів під час навчання у виші. Багаторічне засилля російськомовного естрадного продукту спричинило ризик утрати автентичності, кращих традицій української культурної спадщини в галузі виконавського мистецтва. Аби досягти успіху, майбутнім вітчизняним вокалістам потрібно набути різних специфічних навичок і використовувати їх на сценічному майданчику синтетично й органічно. Історичний екскурс свідчить, що естрадна пісня, побудована на драматургії, зазвичай дуже добре сприймається публікою, а виконавці, які володіють мистецтвом створення сценічного образу, стають популярними і відомими. Аналіз наукової літератури за проблемою статті дозволив виявити, що створення художнього образу – це складний процес, якому слід приділити певну увагу при підготовці майбутніх вокалістів. У статті окреслено складові цього процесу, серед яких основний акцент полягає в тому, що за невеликий період часу виконавцеві слід розкрити характер, створити образ, що запам’ятається, матиме успіх і продемонструвати неабиякі вокальні здібності.
Зауважено, що основою створення сценічного образу має бути передача потрібного емоційного стану з використанням сценічних рухів та розробленою драматургією. Досліджено техніку виразного слова, що передбачає використання вокальних справ із різними емоціями. З позиції фізіології розглядається публічність як джерело сильної емоційної дії на виконавця. Обґрунтовано доцільність широко вживаного в акторській майстерності прийому звужування кола уваги за К. Станіславським. Наведено приклади використання рольової гри на практичних заняттях для вирішення завдання перевтілення в уявного персонажа. Окреслено вагомість пластичної виразності яка є наслідком внутрішньої смислової необхідності, що містить змістовність, психологічну наповненість і чіткість пластичного малюнка психофізичних процесів артиста, а також виконує виховну і художню функцію. Розглянуто прийоми роботи над вимагає цілеспрямованою дією на глядача.
The article analyzes the methodological features of creating a stage image of future vocalists during their studies in uni-versity. The long-term spread of Russian-speaking pop production has caused a risk of loosing authenticity, the best traditions of Ukrainian cultural heritage in the field of performing arts. In order to achieve success, future Ukrainian vocalists will need to acquire various specific skills and use them synthetically and organically on stage. Proven over history, pop-songs built on dramaturgy are usually very well received by the public, and performers, who master the art of creating a stage image, become popular and famous. The analysis of scientific literature on the question posed by this paper revealed that the creation of an artistic image is a complex process, that should be given more attention when training future vocalists. The paper outlines the components of this process, among which the main emphasis relies on the fact that in a short period of time the performer should reveal the character, create an image that will be remembered and will have success, and demonstrate remarkable vocal abilities. It is noted that the basis for creating a stage image should be a transfer of a needed emotional state using stage moves and dramaturgy. The technique of expressive speech is studied, which involves the use of vocal exercises with different emotions. From the standpoint of physiology, publicity is looked at as a source of strong emotional impact on the performer.
The technique of narrowing the circle of attention according to K. Stanislavskii, widely used in acting, is discussed in detail. Examples are given of the use of role-playing in practical classes to solve the task of transforming into an imaginary character.
The importance of flexible expressiveness is outlined, which is a consequence of the inner semantic necessity, which contains meaningfulness, psychological fullness and clarity of the flexible picture of psychophysical processes of the artist, and also performs an educational and artistic function. The methods of working on the required purposeful action on the viewer are considered.