У статті розглянуто теоретико-практичні питання застосування методики глобального читання ТАН-Содер-берга при роботі з молодшими школярами з розладами аутистичного спектру. Висвітлено особливості даної методики та принципи (систематичність, послідовність; зв'язок із життям учнів; візуалізацію мови та мовлення; доступність; емоційна насиченість уроку) її побудови. Висвітлено основні компетентності методики (лінгвістична, лексична фонетична компетенція, граматична) ТАН-Содерберга. Охарактеризовано три основних структурних компоненти методики ТАН-Содерберг: «Коло», «ТАН-вправи-ігри», «Читання глобальним методом», «ТАН-історії». Визначено етапи підготовчої роботи до застосування методики глобального читання ТАН-Содерберга: первинний контакт, первинні навчальні навички, робота над вказівним жестом та жестами «ТАК», «НІ», навчання глобального читання. Описано практику використання методики глобального читання ТАН-Содерберга при роботі з учнями молодшого шкільного віку з РАС. Висвітлено основні чотири теми з яких доцільно починати роботу з навчання «глобальному читанню» молодших школярів з розладами артистично спектру («Моя сім'я»; «Улюблена їжа»; «Тварини»; «Їжа для тварин»). Розкрито вимоги до оформлення зображень та фотографій при роботі за методикою глобального читання ТАН-Содерберга. Визначено послідовність дій при безпосередньому використанні методики «глобальне читання» вже для навчання учня з розладами аутистичного спектру читанню. Відзначено важливість уникнення стереотипій при роботі з картками учнів з розладами аутистичного спектру. Охарактеризовано уміння, що формуються під час роботи за методикою глобального читання ТАН-Содерберга: співвідносити слова, представлені тематичних конвертах, з картинками та прочитувати ці слова; виконувати завдання відповідно до відпрацьованого алгоритму тощо.
The article deals with the theoretical and practical issues of applying the TAN-Soderberg global reading method when working with younger schoolchildren with autism spectrum disorders. The features of this method and the principles (system-aticity, consistency; connection with students' lives; visualization of language and speech; accessibility; emotional saturation of the lesson) of its construction are highlighted. The main competences of the TAN-Soderberg method (linguistic, lexical pho-netic competence, grammar) are highlighted. The three main structural components of the TAN-Soderberg method are charac-terized: «Circle», «TAN-exercises-games», «Reading using the global method», «TAN-stories». The stages of preparatory work for the application of the TAN-Soderberg method of global reading are defined: primary contact, primary learning skills, work on the pointing gesture and «YES», «NO» gestures, teaching global reading. The practice of using the TAN-Soderbergh global reading method when working with elementary school students with ASD is described. The main four topics from which it is advisable to start work on teaching «global reading» to younger schoolchildren with disorders of the artistic spectrum are high-lighted («My family»; «Favorite food»; «Animals»; «Food for animals»). The requirements for the design of images and pho-tographs when working according to the TAN-Soderberg global reading method are disclosed. The sequence of actions for the direct use of the «global reading» technique for teaching a student with autism spectrum disorders to read is determined. The importance of avoiding stereotypes when working with cards of students with autism spectrum disorders is noted. The skills that are formed during work using the TAN-Soderberg global reading method are characterized: to correlate the words presented in thematic envelopes with pictures and to read these words; perform tasks in accordance with the tried-and-tested algorithm, etc.