The author reveals the features of foreign language acquisition by schoolchildren. Junior school age is considered sensitive for learning a foreign language. Psycholinguistic studies indicate that plasticity of the brain, the need to learn new things, the ability to imitate and copy/replicate are characteristic of primary school students, which contributes to successful language learning. The article presents linguo didactic studies that formed the basis of the associative teaching the foreign language in the primary school. Technologies of associative learning and teaching are presented from the conceptual positions of the achievements of linguo didactic sciences. Two types of language acquisition are described: rational-logical (people, who belong to this type, receptively or passively master the language) and intuitive-sensitivel (people of this type are characterized by productive or active language acquisition, with the help of practical training in language activity, since language tools are formed in the process of communicative activity). A special attention is paid to the second type of mastering the language, because the associative teaching is based mainly on the practical way of mastering the language, combining verbal and nonverbal means of communication. The first type of acquisition is no less important for pupils in their mastering the foreign language. The associative teaching/learning a foreign language is implemented as follows: from involuntary unconscious via spontaneously conscious to an arbitrary conscious learning. Different methods and technologies of the associative teaching a foreign language are presented in the article: the method of graphic associations, the method of sound (phonetic) associations, the associative method of combination, mnemonic based method, method of using the associative fields, method of mind-mapping, method of associative symbols. Associative methods are closely connected to intensive methods of teaching a foreign language.
У статті автор розкриває особливості асоціативного навчання іноземної мови молодших школярів. Молодший шкільний вік вважається сензитивним для засвоєння іноземної мови. Психолінгвістичні напрацювання указують на те, що для учнів початкової школи характерними є пластичність мозку, потреба у пізнанні нового, здатність до імітації та наслідування, що і сприяє успішному вивченню іноземної мови учнями початкової школи. У статті представлені лінгво-дидактичні напрацювання, які лягли в основу асоціативного навчання іноземних мов в початковій школі. Механізми асоціативного навчання іноземної мови представлено з точки зору досягнень лінгво-дидактичної науки: описано два типи оволодіння іноземною мовою: раціонально-логічний (люди, які відносяться до цього типу, рецептивно або пасивно опановують іноземну мову) та інтуїтивно-чуттєвий (для людей цього типу характерне продуктивне або активне опанування іноземною мовою, за допомогою практичного тренування в мовній діяльності, оскільки мовні засоби формуються у процесі комунікативної діяльності). Особлива увага приділена другому типу оволодіння іноземною мовою, оскільки асоціативне навчання іноземної мови базується саме на другому, практичному способі, поєднуючи вербальні і невербальні засоби комунікації. Проте. для засвоєння мови молодшими школярами перший тип є не менш важливим. Асоціативне навчання іноземної мови в початковій школі реалізується наступним чином: від мимовільного неусвідомленого через мимовільно усвідомлене до довільно усвідомленого навчання. У статті представлено різні методи та методики асоціативного навчання іноземних мов: метод графічних асоціацій, метод звукових (фонетичних) асоціацій, комбінований асоціативний метод, асоціативний метод поєднання, тезаурусний метод з використанням асоціативних полів слів, метод побудови асоціативних мап, метод асоціативних символів. Асоціативні методи пов’язані з інтенсивними методами навчання іноземних мов.